- ons 05 nov 2008, 17:10
#231250
Det är nog också många som tagit klivet från bensin till diesel och inte fått sina förväntningar på kraftigt sänkt förbrukning uppfyllda. Det är flera faktorer som spelar in; EU-normens orealistiska körcykel tycks drabba dieslar hårdare, höjda miljökrav (partikelfilter), höjd effekt, nya automatlådor som kanske inte fungerar optimalt i stadstrafik, tyngre bilar, större hjul som standard mm ... det samverkar till att bilen/förbrukningen inte uppfyllde vad Volvo "lovade" i broschyren.
Om förväntningarna man har på en produkt inte uppfylls så blir man missnöjd. Man kan alltid diskutera om missnöjet beror på orealistiska förväntningar eller på produkten i sig ... i det här fallet är det nog både produkten och EU-normen som är orsaken.
XC90_Executive skrev:Från kundens håll är det ingen skillnad på vad tillverkaren säger och EU-normen eftersom det är siffrorna enligt EU-normen som tillverkaren anger i sina broschyrer. Det är lika fel oavsett om det är BMW eller Volvo, men mitt intryck är att senaste generationen V70/XC70 har avsevärt fler missnöjda köpare än tidigare generation, oftast handlar det om förbrukningen på dieselmodellerna. Många som byter från gamla V70 D5 med 163-hästaren till senaste modellen med 185-hästaren går från en normalförbrukning på runt (eller under) 0.6 till en förbrukning närmare (eller t o m över) 0.8 ... det är över 30% ökning.dali skrev:Det är väl en rätt överdriven tolkning. Jag har full förståelse för att folk som köper en ny, modern dieselbil som visar sig dra 30-40% mer än vad tillverkaren anger är besvikna.Men är det 30-40 mer än vad tillverkaren säger, eller 30-40% mer än EU-normen? Om en 320d ska dra 0.48l/mil enligt EU-normen och den i verkligheten drar 0.76 istället. Är det ok? Är det då BMW som har skrivit ut fel?
Det är nog också många som tagit klivet från bensin till diesel och inte fått sina förväntningar på kraftigt sänkt förbrukning uppfyllda. Det är flera faktorer som spelar in; EU-normens orealistiska körcykel tycks drabba dieslar hårdare, höjda miljökrav (partikelfilter), höjd effekt, nya automatlådor som kanske inte fungerar optimalt i stadstrafik, tyngre bilar, större hjul som standard mm ... det samverkar till att bilen/förbrukningen inte uppfyllde vad Volvo "lovade" i broschyren.
Om förväntningarna man har på en produkt inte uppfylls så blir man missnöjd. Man kan alltid diskutera om missnöjet beror på orealistiska förväntningar eller på produkten i sig ... i det här fallet är det nog både produkten och EU-normen som är orsaken.