Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av riha
#231083
Verkar som vi får ytterligare en "förbrukningstråd" här inne som säkerligen också kommer bli riktigt lång.

Varför inte ta en titt på den befintliga tråden som är uppe i ett tvåsiffring antal nu.Där hitar ni en hel del info.
av AndS
#231125
kan instämma med vad ni upptäckt att håller man sig under 110km/h och nedåt så kan man hålla siffrorna nere, men lägger man sig på ett tempo ovanför så sticker direkt förbrukningen 1-2dl . Och jag avser då lugn körning och samma körstil, sedan finns nog risken att med högre hastighet på t.ex. vägar med mitträcke så blir det flera omkörningar med mera gasande för att inte hamna bakom någon lastbil eller långsamkörande när det blir enkel körbana, vilket då blir en bieffekt av den högre hastigheten.
Användarvisningsbild
av Atog
#231135
tycker det är intressant med förbrukningarna och hur det stämmer överens med vad som är uppgett på reg.papperna.
Har pendlat till jobbet ( 5mil enkel väg )med min privata v70 2,4 140hk -05á nu ett tag. den ska dra 0,9 vid blandad körning , men när jag tankade den igår så hade den dragit 0,74.

Däremot när jag kör med min tjänstebil så drar den på samma körning drygt 0,9. men den ska enligt uppgifterna dra 0,73. Detta är en xc 70 d5 -08á.
Känner mig faktiskt grundlurad av volvo då ju deras förbrukningsvärde låg till grund när jag valde tjänstebil.

Åkte tidigare bmw 525d och även den låg ju under blandade körnings värdet när jag pendlade till jobbet.
av Arese
#231140
XC90_Executive skrev:Denna är från TV;

Audi A6 2,8FSI, BMW 525i, VW Passat 2,0TFSI och V70 2.5T. Lite OT, men bara för att visa att Volvo inte är sämre än någon annan.

Bild
Hej

Jag har haft en 325i med den motorn. Den drog 0,99 l/mil Växjö - Nürburg ToR inkl 16 varv på Nürburgring. I normal körning låg den på 0,87-0,89. Min V70 2,5FT tar ca 1,0 l mil (på bensin) vid samma körning (betydligt lugnare förmodligen då den inte inbjuder till "sportig" körning) med mycket landsväg i momsat tempo.

Mycket intressant att Volvochaffisar är så intresserade av förbrukning, det har blivit en mycket större snackis än prestanda

Mvh
Arese
Senast redigerad av 1 Arese, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#231142
Atog skrev:tycker det är intressant med förbrukningarna och hur det stämmer överens med vad som är uppgett på reg.papperna.
Har pendlat till jobbet ( 5mil enkel väg )med min privata v70 2,4 140hk -05á nu ett tag. den ska dra 0,9 vid blandad körning , men när jag tankade den igår så hade den dragit 0,74.

Däremot när jag kör med min tjänstebil så drar den på samma körning drygt 0,9. men den ska enligt uppgifterna dra 0,73. Detta är en xc 70 d5 -08á.
Känner mig faktiskt grundlurad av volvo då ju deras förbrukningsvärde låg till grund när jag valde tjänstebil.

Åkte tidigare bmw 525d och även den låg ju under blandade körnings värdet när jag pendlade till jobbet.
Vad är det för växellådor i bilarna du har kört? Man/Aut ?
av Lövet
#231145
XC90_Executive skrev:Det är precis exakt samma sak med BMW. Enligt EU-normen ska en 320d sedan ligga på 0.48l/mil. TV fick fram att 0.76 ligger närmre verkligheten. Den var dessutom över en sekund efter till 100km/h mot vad fabriken säger.

Samma med 320i Touring. 0.62 enligt EU-normen och TV fick det till 0.97l/mil.
De där siffrorna är bara deras genomsnittsförbrukning under testet, finns inga möjligheter att jämföra varken mellan test eller mot certifierade förbrukningen.

På tal om EU körcykeln så ligger accelerationen 0-50 km/h på 22 sekunder där, misstänker att de flesta kör liiite hårdare än så i vanliga livet.
Användarvisningsbild
av Atog
#231155
jag brukar föredra manuella lådor då jag för det mesta kör landsvägskörning. Så var det också i både xc´n, v70´n och bmw som jag skrev om tidigare
#231171
andreas_lofgren skrev:De där siffrorna är bara deras genomsnittsförbrukning under testet, finns inga möjligheter att jämföra varken mellan test eller mot certifierade förbrukningen.
Ja, men det är jämförbart mot vad man får själv. Jag tror att jag kör ungefär som dom gör, dvs ganska hårt. Det går ju också att jämföra med andra bilar i samma test. MB C-klass låg t.ex bara precis över EU-normen i testförbrukning.

Det kanske är dags att göra om körcykeln för EU-normen? Man kan inte skylla på att tillverkarna sätter ut för låga siffror, när allt är enligt "EU-normen".


Sen är det väldigt intressant att alla har blivit så väldigt intresserade av förbrukningen. Det är just nu det absolut viktigaste som finns tydligen. Inga andra egenskaper på en bil spelar någon roll längre. Intressant utveckling.....
av dali
#231179
XC90_Executive skrev:Sen är det väldigt intressant att alla har blivit så väldigt intresserade av förbrukningen. Det är just nu det absolut viktigaste som finns tydligen. Inga andra egenskaper på en bil spelar någon roll längre. Intressant utveckling.....
Det är väl en rätt överdriven tolkning. Jag har full förståelse för att folk som köper en ny, modern dieselbil som visar sig dra 30-40% mer än vad tillverkaren anger är besvikna.

Om inga andra egenskaper spelade roll så skulle detta forum vara tomt, för alla skulle köra omkring i Dacia Sandero, 79.000 kr ny från fabrik (miljörabatt inräknad).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Oljud under bilen

Fram? Bak e de fram på med nya isolatorer

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]