Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av halmstaden
#224401
tänkte på de som tillverkas fortfarande, alltså S60, tack för svaret.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#224583
eccy243 skrev:På sommaren 2005 kom 2006 års modell med en nyutvecklad dieselmotor. Grunden kom från gamla D5an, men den moderniserades på flera punkter. Den kom som D (D5244 T7) på 126 hästar. 2,4D (D5244 T5) på 163 hästar, och D5 (D5244 T4) på 185 hästar. Alla dessa nyare motorer har grå/svart motorkåpa, och det enda som skiljer dom nya motorerna emellan är programvara. Annars är det identiska motorer.

Hoppas att det klarnade lite.
Du verkar ha koll, vad är skillanden på D5 185hk partikelfilter i V70N och V70II, såg att cylidervolymen var olika (borrning) och att rödgränsen går vid 5000 istället för 4500 på nya V70II
av D2-
#224638
3000 mil seviceintervall på både 2,4D och D5, däremot så har 2.0D serviceintervall på 2000 mil :wink:

Jag har själv en V70II 2,4D med KCR box, jag är toknöjd! har en betydligt kvickare och mer bränslesnål disel än min kollegas D5:a!
av D2-
#224666
nej, har visserligen inte haft denna bil så länge, har gått ca 1200 mil nu.

Farsan har en V70II D5 som gått snart 8500 mil och han har kört KCR sedan bilen gått 10 mil utan problem! och jag har sålt min V70 långt innan den gått max 5000 mil!
av Ottoman
#224688
D2- skrev:nej, har visserligen inte haft denna bil så länge, har gått ca 1200 mil nu.

Farsan har en V70II D5 som gått snart 8500 mil och han har kört KCR sedan bilen gått 10 mil utan problem! och jag har sålt min V70 långt innan den gått max 5000 mil!
D2 - Har funderat på en kcr box, vad ligger du på i förbrukning i stad/landsväg om du kör "normalt", hur upplever du bilen nu jämfört med tidigare bortsett från att den är piggare självklart. Motorgång, gasrespons osv.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#224703
Ottoman skrev:
D2- skrev:nej, har visserligen inte haft denna bil så länge, har gått ca 1200 mil nu.

Farsan har en V70II D5 som gått snart 8500 mil och han har kört KCR sedan bilen gått 10 mil utan problem! och jag har sålt min V70 långt innan den gått max 5000 mil!
D2 - Har funderat på en kcr box, vad ligger du på i förbrukning i stad/landsväg om du kör "normalt", hur upplever du bilen nu jämfört med tidigare bortsett från att den är piggare självklart. Motorgång, gasrespons osv.
KCR-Boxen skickar bara tillbaka ett felaktigt värde från bränsletrycksgivaren så att motorstyrningen tror att det är fel på bränslepumpen och kompenserar genom att dra upp tycket på den stackars pumpen.

Resultat: man sprutar in MERA diesel eftersom trycket är högre, vilket get högre effekt, men att spruta in mera diesel gör inte att förbrukningen minskar.
Användarvisningsbild
av eccy243
#224759
VolvoB20 skrev:
eccy243 skrev:På sommaren 2005 kom 2006 års modell med en nyutvecklad dieselmotor. Grunden kom från gamla D5an, men den moderniserades på flera punkter. Den kom som D (D5244 T7) på 126 hästar. 2,4D (D5244 T5) på 163 hästar, och D5 (D5244 T4) på 185 hästar. Alla dessa nyare motorer har grå/svart motorkåpa, och det enda som skiljer dom nya motorerna emellan är programvara. Annars är det identiska motorer.

Hoppas att det klarnade lite.
Du verkar ha koll, vad är skillanden på D5 185hk partikelfilter i V70N och V70II, såg att cylidervolymen var olika (borrning) och att rödgränsen går vid 5000 istället för 4500 på nya V70II
Ne, så bra koll har jag inte. Jag gick på Volvos interna introduktionsutbildning på nya D5an. Sommaren 2005.
av AndS
#224771
Bengan73; skillnaden mellan nuvarande D5 och 2,4D är effekten på motorn.
För vanlig körning (tolkar att det är en V70II du tänker köpa) där du inte drar tungt släpp är det nog mera en "smaksak" vad du vill betala för och när jag valde så blev det 2.4D utifrån att jag idag ytterst sällan drar någon släpvagn äver 1000kg. Och om den sedan accelerar 0-100km/h på 8 eller 9 sekunder har ingen betydelse. Även för vanliga omkörningar tycker jag att den fullt ut räcker till. D5 har ju mera effekt och vrid så ska du ofta dra lite tyngre släpvagnar över 1000kg så får du en motor som har lite extra kraft för det, t.ex. som någon noterat tidigare att man ofta kör hästtransporter.
Skulle säkert ha klarat mig med en 2.0D för men när jag handlade var det en drive med 2.4D, och så gillar jag de 5-cylindrigas motorgång men det har ju ingen praktisk betydelse.

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]