Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
#209181
VolvoB20 skrev:Och vad är skillnaden på Haldex generation 4 och generation 3 ? Kan någon förklara?

När jag köpte min gamla AWD -06 sade säljaren att den hade Instant Traction med pre-load. Är det ljug eller. Om jag står på grusväg och bara duttar upp kopplingen bråkdelen av en sekund så bilen inte hinner starta utan bara gör ett minimalt ryck så är de små spinnmärkena exakt lika stora av alla 4 hjulen, det borde inte bli så om man inte har instant traction. Utan instant traction måste ju hjulen snurra 1/7 dels varv innan haldexen börjar aktiveras. Vad är då nytt i Gen 4? Nyfiken.
Jag trodde att gen 4 innebar att eLsd (diffen) var monterad. Men nu är ju den faktiskt tillval. Så skillnaden mellan en vanlig gen 4 och en gen 3 med instant traction borde ju vara närmast obefintlig?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#209192
bilgalen skrev:
VolvoB20 skrev:Och vad är skillnaden på Haldex generation 4 och generation 3 ? Kan någon förklara?

När jag köpte min gamla AWD -06 sade säljaren att den hade Instant Traction med pre-load. Är det ljug eller. Om jag står på grusväg och bara duttar upp kopplingen bråkdelen av en sekund så bilen inte hinner starta utan bara gör ett minimalt ryck så är de små spinnmärkena exakt lika stora av alla 4 hjulen, det borde inte bli så om man inte har instant traction. Utan instant traction måste ju hjulen snurra 1/7 dels varv innan haldexen börjar aktiveras. Vad är då nytt i Gen 4? Nyfiken.
Jag trodde att gen 4 innebar att eLsd (diffen) var monterad. Men nu är ju den faktiskt tillval. Så skillnaden mellan en vanlig gen 4 och en gen 3 med instant traction borde ju vara närmast obefintlig?
Tittar man på webbsidorna så är de rätt kass, haldex tex .....

Technical Information- Gen I, II and III
The previous generations of the Haldex LSC, Generation I, II and III, is based on a Swedish patent acquired by the Haldex Group.
The unit can be viewed as a hydraulic pump in which the housing and an annular piston are connected to one shaft and a piston actuator is connected to the other. The two shafts are connected via the wet multi-plate clutch pack, normally unloaded and thus transferring no torque between the shafts.When both shafts are rotating at the same speed, there is no pumping action. When a speed difference occurs, the pumping starts immediately to generate oil flow. It is a piston pump, so there is a virtually instant reaction with no low-speed pumping loss.


Inte ett ord om någon Instant Tracking skulle finnas i dessa generationer I , II eller III

Däremot slår man på stora trumman att Instant Tracing kommer i Gen 4

The unique design of the Haldex Gen IV compromises four functional parts:
Hydraulic power pack with electrical motor and accumulator
Wet multi-plate clutch
Controllable pressure reducing valve.
Electrical control unit (ECU).
When starting the vehicle the electrical pump in the Haldex Gen IV is started, swiftly providing the system with pressurized oil and thereby making the system ready for operation.


Så hur var det nu, fanns inte Instant Tracking innan Gen 4 eller ??? När kom Gen 4 och vilka bilar sitter den i?
av bilgalen
#209200
VolvoB20 skrev:
bilgalen skrev:
VolvoB20 skrev:Och vad är skillnaden på Haldex generation 4 och generation 3 ? Kan någon förklara?

När jag köpte min gamla AWD -06 sade säljaren att den hade Instant Traction med pre-load. Är det ljug eller. Om jag står på grusväg och bara duttar upp kopplingen bråkdelen av en sekund så bilen inte hinner starta utan bara gör ett minimalt ryck så är de små spinnmärkena exakt lika stora av alla 4 hjulen, det borde inte bli så om man inte har instant traction. Utan instant traction måste ju hjulen snurra 1/7 dels varv innan haldexen börjar aktiveras. Vad är då nytt i Gen 4? Nyfiken.
Jag trodde att gen 4 innebar att eLsd (diffen) var monterad. Men nu är ju den faktiskt tillval. Så skillnaden mellan en vanlig gen 4 och en gen 3 med instant traction borde ju vara närmast obefintlig?
Tittar man på webbsidorna så är de rätt kass, haldex tex .....

Technical Information- Gen I, II and III
The previous generations of the Haldex LSC, Generation I, II and III, is based on a Swedish patent acquired by the Haldex Group.
The unit can be viewed as a hydraulic pump in which the housing and an annular piston are connected to one shaft and a piston actuator is connected to the other. The two shafts are connected via the wet multi-plate clutch pack, normally unloaded and thus transferring no torque between the shafts.When both shafts are rotating at the same speed, there is no pumping action. When a speed difference occurs, the pumping starts immediately to generate oil flow. It is a piston pump, so there is a virtually instant reaction with no low-speed pumping loss.


Inte ett ord om någon Instant Tracking skulle finnas i dessa generationer I , II eller III

Däremot slår man på stora trumman att Instant Tracing kommer i Gen 4

The unique design of the Haldex Gen IV compromises four functional parts:
Hydraulic power pack with electrical motor and accumulator
Wet multi-plate clutch
Controllable pressure reducing valve.
Electrical control unit (ECU).
When starting the vehicle the electrical pump in the Haldex Gen IV is started, swiftly providing the system with pressurized oil and thereby making the system ready for operation.


Så hur var det nu, fanns inte Instant Tracking innan Gen 4 eller ??? När kom Gen 4 och vilka bilar sitter den i?
Skulle ju kunna vara så att Volvo har en special anpassad gen 3 med instant traction som sedan kom att kallas för gen 4 av haldex?
av Matad
#211399
En fråga har du två "nya" xc70´s? Hur i hela helsingland har ni råd...skiter ni pengar eller?! :wink:


Mkt trevliga bilder :-)-) , hade varit kul om någon ställde upp med en bil på ex. kättlistorpsträffen..... :lol:

Användarvisningsbild
av kave
#211429
Matad skrev:En fråga har du två "nya" xc70´s? Hur i hela helsingland har ni råd...skiter ni pengar eller?! :wink:


Mkt trevliga bilder :-)-) , hade varit kul om någon ställde upp med en bil på ex. kättlistorpsträffen..... :lol:

Aldrig hört talas om pojken med guldbyxorna? Jag har ett par XC70, man vet ju aldrig när de kan gå sönder. Några miljard yatcher vid min strand, ett par Airbus 380 hemma i garaget etc etc. Har inte alla det?
"stackars bönder, har de inte vatten att dricka kan de väl dricka vin istället"
Användarvisningsbild
av bjornw
#216180
Det är enklare än vad ni tror...

Haldex Gen 1 till 3 skiljer sig tekniskt sett vitalt från Gen 4. Gen 1-3 oljepump drivs av rotationsskillnaderna mellan axlarna, utan rotationsskillnad finns inget oljetryck som kan låsa kopplingen. I Gen 2 och 3 har man insett att det går för långsamt och "spetsat" med en eldriven oljepump som ger ett visst start-tryck för snabbare reaktion. Start-trycket varierar mellan olika versioner (Volvo, VAG, LandRover osv) och årsmodeller.

Gen 4 har bara en eldriven oljepump och rotationsskillnaden mellan axlarna är bara en parameter till styrningen.
Teoretiskt sett kan alltså Gen 4 starta med helt låst koppling medans Gern 1-3 inte kan det.

Pre-Load och Instant Tranction (det är samma sak men Haldex resp Volvos namn) kom på Gen 2 som tillval, förbättrades och blev standard på Gen 3. Det är alltså en större elpump som hjälper till från start med ett visst tryck på kopplingen. I Gen 2 (dvs V70N och V50) med Instant Traction räcker inte detta start-tryck riktigt till för att låsa 50-50 om man tex startar i backe med släp (som i Teknikensvärlds test). I Gen 3 (faceliftad V50) funkar det bättre och i Gen 4 (9-3 och Tiguan) funkar det alltså så bra det kan.

Vi har en XC90 och har haft en V50 och Passat, alla med Gen 2 utan PreLoad alltså. Det funkar bra utan släp men med släp i motlut är den för seg, hinner bli nått varv med framhjulen innan ekipaget kommer igång. Stora problemet är dock att EDL (ABS baserade diffspärren) inte alls orkar flytta nog kraft mellan höger-vänster på en axel. Bilarna har också för kort fjädringsväg och tappar därför marktrycket ganska fort vilket förståss försämrar greppet. Det är få situationer som Haldex är det verkliga problemet även fast den ofta beskylls.
av Amli
#216348
bjornw skrev:Det är enklare än vad ni tror...

Haldex Gen 1 till 3 skiljer sig tekniskt sett vitalt från Gen 4. Gen 1-3 oljepump drivs av rotationsskillnaderna mellan axlarna, utan rotationsskillnad finns inget oljetryck som kan låsa kopplingen. I Gen 2 och 3 har man insett att det går för långsamt och "spetsat" med en eldriven oljepump som ger ett visst start-tryck för snabbare reaktion. Start-trycket varierar mellan olika versioner (Volvo, VAG, LandRover osv) och årsmodeller.

Gen 4 har bara en eldriven oljepump och rotationsskillnaden mellan axlarna är bara en parameter till styrningen.
Teoretiskt sett kan alltså Gen 4 starta med helt låst koppling medans Gern 1-3 inte kan det.

Pre-Load och Instant Tranction (det är samma sak men Haldex resp Volvos namn) kom på Gen 2 som tillval, förbättrades och blev standard på Gen 3. Det är alltså en större elpump som hjälper till från start med ett visst tryck på kopplingen. I Gen 2 (dvs V70N och V50) med Instant Traction räcker inte detta start-tryck riktigt till för att låsa 50-50 om man tex startar i backe med släp (som i Teknikensvärlds test). I Gen 3 (faceliftad V50) funkar det bättre och i Gen 4 (9-3 och Tiguan) funkar det alltså så bra det kan.

Vi har en XC90 och har haft en V50 och Passat, alla med Gen 2 utan PreLoad alltså. Det funkar bra utan släp men med släp i motlut är den för seg, hinner bli nått varv med framhjulen innan ekipaget kommer igång. Stora problemet är dock att EDL (ABS baserade diffspärren) inte alls orkar flytta nog kraft mellan höger-vänster på en axel. Bilarna har också för kort fjädringsväg och tappar därför marktrycket ganska fort vilket förståss försämrar greppet. Det är få situationer som Haldex är det verkliga problemet även fast den ofta beskylls.
Detta är förmodligen det bästa sammanfattning jag läst ang. Haldex AWD system. T o m jag förstår det.. :wink: Tack!!
Användarvisningsbild
av kave
#216381
bjornw skrev: Vi har en XC90 och har haft en V50 och Passat, alla med Gen 2 utan PreLoad alltså. Det funkar bra utan släp men med släp i motlut är den för seg, hinner bli nått varv med framhjulen innan ekipaget kommer igång. Stora problemet är dock att EDL (ABS baserade diffspärren) inte alls orkar flytta nog kraft mellan höger-vänster på en axel. Bilarna har också för kort fjädringsväg och tappar därför marktrycket ganska fort vilket förståss försämrar greppet. Det är få situationer som Haldex är det verkliga problemet även fast den ofta beskylls.
Jag håller inte med dig. Det finns situationer där ex V70NR inte tar sig uppför en backe för att framhjulen bara slirar och bakhjulen står still.
Självklart har du rätt i hjulupphägning och diffbroms (diffspärr är helt fel ord) som stora begränsningar, även på gen 4, men i första generationerna orkade centerdiffen inte låsa alldeles oavsett elmotorer och preload.
Användarvisningsbild
av bjornw
#216535
kave skrev:[Jag håller inte med dig. Det finns situationer där ex V70NR inte tar sig uppför en backe för att framhjulen bara slirar och bakhjulen står still. Självklart har du rätt i hjulupphägning och diffbroms (diffspärr är helt fel ord) som stora begränsningar, även på gen 4, men i första generationerna orkade centerdiffen inte låsa alldeles oavsett elmotorer och preload.
Enligt specar från Haldex ska Gen 2 och 3 kunna flytta ett par tusen Nm (tyvärr har Haldex gjort om sin site så jag hittar inte exakta siffran) när den är helt låst. Efter bara ett halvt hjulvarv ska den kunna flytta över 500 Nm. Om du har erfarenhet av att den inte gör det så är det med all sannolikhet något fel på den bilen eller så har Volvo valt att inte flytta så mycket kraft som behövs. Man kan också tänka sig att överbelastningskyddet löst ut. I teorin och enligt Haldex specar ska det inte kunna inträffa. Man kan spekulera i vad som skulle hända om man knöt fast bilen i något riktigt stabilt och hade riktigt bra fäste. Många har testat att knyta fast bilen och testa med dåligt fäste, typ snö eller blött gräs, och fått fyra slitmärken. Jag har från våra tre haldex bilar ingen erfarenhet av att det skulle kunna hända och vi har kört och dragit saker som en V70NR aldrig skulle komma nära.

Volvo har haft problem med vinkelväxeln på flera av sina modeller. Det har lett till att de programmerat Haldex "fegt", dvs att den från stillastående inte låser fullt för att inte vinkelväxeln ska dras sönder (vilket de ofta gör ändå). Det här vill de förståss inte kännas vid men det har hörts från flera håll och kan även mätas upp på en rullande landsväg. XC90 MY03 är den modell där det ska vara tydligast. Volvo vägrar släppa specar på hur de har programmerat Haldex:en, precis som de vägrar berätta hur diffbromsen (ja det är ett bättre ord, med de kallar det själva diffspärr...) ska fungera (varvtal för ingrepp och bromskraft). Det här diskuteras en hel del på amerikanska forum.
Användarvisningsbild
av kave
#216642
bjornw skrev: Enligt specar från Haldex ska Gen 2 och 3 kunna flytta ett par tusen Nm (tyvärr har Haldex gjort om sin site så jag hittar inte exakta siffran) när den är helt låst. Efter bara ett halvt hjulvarv ska den kunna flytta över 500 Nm. Om du har erfarenhet av att den inte gör det så är det med all sannolikhet något fel på den bilen eller så har Volvo valt att inte flytta så mycket kraft som behövs.

Volvo vägrar släppa specar på hur de har programmerat Haldex:en, precis som de vägrar berätta hur diffbromsen (ja det är ett bättre ord, med de kallar det själva diffspärr...) ska fungera (varvtal för ingrepp och bromskraft). Det här diskuteras en hel del på amerikanska forum.
Precis, därför känns Haldex egna specar ointressanta. De har ju själva gått ut med info typ: Tänk om biltillverkarna verkligen ansträngde sig att använda haldexen fullt ut. Jag vet att de visat en VW där man programmerat om centerdiffen så att den blir mer överstyrd i betéendet än som standard understyrd. Tänk om Volvo gav oss ett reglage där vi själv kunde bestämma fördelningen :)

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]