Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
#208877
Teknikens värld gjorde ju ett test av ca 8 st olika bilar med olika 4wd system. Vinnarna där var Audi Quattro, Bmw Xi och Subaru.

I ett test skulle testbilen dra en Toyota landcruiser upp för en snöig backe. Audin och Bmw:n var de enda personbilarna som klarade det, Subarun kom halvvägs. Volvo XC70 kom visst 5cm :D

Så ska man ha 4wd för 4wd skull, ska man nog satsa på "riktig" 4wd.

Men för de alla flesta av oss duger nog Volvos 4wd mer än väl.

Schyssta off road bilder!
av Lövet
#208888
Jag tycker det ser så gulligt ut med solskydden i bakrutorna modell "Cars". Kul att pappa för en gångs skull fått leka lite själv. Misstänker att bilen i vanliga fall mestadels används som blöjtransport :wink:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#208905
bilgalen skrev:Teknikens värld gjorde ju ett test av ca 8 st olika bilar med olika 4wd system. Vinnarna där var Audi Quattro, Bmw Xi och Subaru.

I ett test skulle testbilen dra en Toyota landcruiser upp för en snöig backe. Audin och Bmw:n var de enda personbilarna som klarade det, Subarun kom halvvägs. Volvo XC70 kom visst 5cm :D

Så ska man ha 4wd för 4wd skull, ska man nog satsa på "riktig" 4wd.

Men för de alla flesta av oss duger nog Volvos 4wd mer än väl.

Schyssta off road bilder!

Detta var dock inte nya XC70......
av Lövet
#208908
Vad är skillnaden i den nya?

Det är trots eventuella modifieringar ingen konstant fyrhjulsdrift utan en slavdrift med de nackdelar de medför.
av bilgalen
#208926
XC90_Executive skrev:Detta var dock inte nya XC70......
Nä, det var XC70 av årmodell 2006 eller 2007.

Men som Andreas påpekade, vad har det för betydelse när vi pratar just 4wd? Det är ju fortfarande Haldex gen 3 i både gamla och nya XC70. Är väl bara Saab som har Haldex gen 4 i sin Turbo X.
av Amli
#208958
bilgalen skrev:
XC90_Executive skrev:Detta var dock inte nya XC70......
Nä, det var XC70 av årmodell 2006 eller 2007.

Men som Andreas påpekade, vad har det för betydelse när vi pratar just 4wd? Det är ju fortfarande Haldex gen 3 i både gamla och nya XC70. Är väl bara Saab som har Haldex gen 4 i sin Turbo X.
Det stämmer inte. XC70 II har generation 4 (vilket även VW Tiguan har). I varje från MY09. Finns t o m att läsa i den nya XC70 II broschyren. Men oavsett generation 3 eller 4 är även jag tveksam till att denna system har något att sätta emot Audis eller BMW´s system. Men det kanske oxå beror på vilken typ av körning det gäller.
av bilgalen
#208971
Då undrar ju jag i så fall vad Haldex XWD är och om det skiljer något mot AWD? För båda begreppen finns nämligen på Haldex egen sida (alltså inte bara Saabs och Volvos olika beteckningar). Är det kanske så att Haldex XWD har den här elektroniska diffen (eLsd)?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#209145
I Turbo X sitter den nya diffen. I vanliga Aero XWD sitter ingen diff, finns dock som tillval. Skillanden är att nya diffen inte finns till Volvo än.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#209179
Amli skrev:
bilgalen skrev:
XC90_Executive skrev:Detta var dock inte nya XC70......
Nä, det var XC70 av årmodell 2006 eller 2007.

Men som Andreas påpekade, vad har det för betydelse när vi pratar just 4wd? Det är ju fortfarande Haldex gen 3 i både gamla och nya XC70. Är väl bara Saab som har Haldex gen 4 i sin Turbo X.
Det stämmer inte. XC70 II har generation 4 (vilket även VW Tiguan har). I varje från MY09. Finns t o m att läsa i den nya XC70 II broschyren. Men oavsett generation 3 eller 4 är även jag tveksam till att denna system har något att sätta emot Audis eller BMW´s system. Men det kanske oxå beror på vilken typ av körning det gäller.
Och vad är skillnaden på Haldex generation 4 och generation 3 ? Kan någon förklara?

När jag köpte min gamla AWD -06 sade säljaren att den hade Instant Traction med pre-load. Är det ljug eller. Om jag står på grusväg och bara duttar upp kopplingen bråkdelen av en sekund så bilen inte hinner starta utan bara gör ett minimalt ryck så är de små spinnmärkena exakt lika stora av alla 4 hjulen, det borde inte bli så om man inte har instant traction. Utan instant traction måste ju hjulen snurra 1/7 dels varv innan haldexen börjar aktiveras. Vad är då nytt i Gen 4? Nyfiken.

Jag har en V60 2018 som inte varnar för att[…]

Brainys V60

Oj! Såg inte bra ut vid batteripolen! :-/

Ok, då förstår jag. Tidigare mode[…]

Hej! Jag ligger just nu relativt långt i pl[…]