Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
#208040
Lite bilder när jag och riha testade våra bilar:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Omöjligt med gamla Xc70, bakhjulen gräver ner sig i brant uppförsbacke:
Bild
Bild
Ett hjul i luften:
Bild
Bild
Rengöring på vägen hem:
Bild
Användarvisningsbild
av A80TD
#208043
Det där måste ha varit roligt. Kul att ni vågar leka lite med finbilarna :D

Tack för bilderna :-)-)
Användarvisningsbild
av Tomas88
#208044
Vad har du att säga om Volvos fyrhjulsdrift då. Jag tycker att man hört ganska mycket klagomål på den. Men det kanske är på äldre modeller.

Fina bilder.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#208059
Tack för bilderna!

Nya modellerna med awd går som tåget! (D) :-)-) Någon mer som läste testet i TV när dom testade alla olika märken med fyrhjulsdrift? Subaru (har tappat modellnamnet) SUV fastnade i mitten av snöbacken medan V50 awd gled förbi utan några som helst problem! 8)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#208081
XC90_Executive skrev:Tack för bilderna!

Nya modellerna med awd går som tåget! (D) :-)-) Någon mer som läste testet i TV när dom testade alla olika märken med fyrhjulsdrift? Subaru (har tappat modellnamnet) SUV fastnade i mitten av snöbacken medan V50 awd gled förbi utan några som helst problem! 8)
Är det detta nummer du tänker på?
OBS! PDF-fil http://www.teknikensvarld.se/files/0804 ... drivet.pdf

Ruben Börjesson skrev: Jag tycker den är överlägsen A4ans fyrhjulsdrift
/Kalle
Användarvisningsbild
av kave
#208385
Tomas88 skrev:Vad har du att säga om Volvos fyrhjulsdrift då. Jag tycker att man hört ganska mycket klagomål på den. Men det kanske är på äldre modeller.

Fina bilder.
Tack.
Volvos 4WD system har blivit bättre i varje generation. Sista modellerna av XC70N hade Haldex med förladdning av bakaxeln vilket skulle fungera bra. I XC70II är det säkerligen förbättrat ytterligare.

Den första varianten, XC70N kallas V70XC och är katastrof. Inget man ska köpa för 4WD systemet direkt.
Vid faceliften 2004 döpte man om bilen till XC70 och gjorde 4WD systemet bättre.

Dock är det så att Volvobilarna är framhjulsdrivna tills spinn uppstår på bakaxeln. Som jag ser det är det en genväg för att ex spara bränsle mot de bilar som har "riktigt" konstant fyrhjulsdrift, ex Audi med sina torsenbilar,
Vad fånen Ruben Börjesson menar, precis som fåne nr II, Robert Collin, är att Volvobilarna är enklare att köra eftersom de oftast understyr. En riktig 4WD pendlar mer mellan över och understyrning vid sladd.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#208428
kave skrev:
Tomas88 skrev:Vad har du att säga om Volvos fyrhjulsdrift då. Jag tycker att man hört ganska mycket klagomål på den. Men det kanske är på äldre modeller.

Fina bilder.
Tack.
Volvos 4WD system har blivit bättre i varje generation. Sista modellerna av XC70N hade Haldex med förladdning av bakaxeln vilket skulle fungera bra. I XC70II är det säkerligen förbättrat ytterligare.

Den första varianten, XC70N kallas V70XC och är katastrof. Inget man ska köpa för 4WD systemet direkt.
Vid faceliften 2004 döpte man om bilen till XC70 och gjorde 4WD systemet bättre.

Dock är det så att Volvobilarna är framhjulsdrivna tills spinn uppstår på bakaxeln. Som jag ser det är det en genväg för att ex spara bränsle mot de bilar som har "riktigt" konstant fyrhjulsdrift, ex Audi med sina torsenbilar,
Har kollat upp detta och du sparar INGET bränsle mot tex AUDIs kontinuerliga 4WD, varför jo Haldex den väger ju lika mycket extra, dessutom snurrar ju bakaxel, bakklump osv runt i alla fall då hjulen driver runt dem när haldexen är öppen. Tittar man i alla datablad så plussar AWD på samma procentsiffra som tex Torssen Quattro i bränsle. Ska man spara bränsle får man ha som på polaren gamla terrängbil där man kopplar ur även ute vid hjulcentrum också så alla axlar och diffar stannar helt och hållet.

Däremot säger man att Haldex är enklare att integrera med Antisladd, så fort det sladdar slår man av motorn, öppnar haldexdiffen och bromsar varje hjul separat, säkert men fan så tråkigt.
kave skrev: Vad fånen Ruben Börjesson menar, precis som fåne nr II, Robert Collin, är att Volvobilarna är enklare att köra eftersom de oftast understyr. En riktig 4WD pendlar mer mellan över och understyrning vid sladd.
Användarvisningsbild
av kave
#208508
VolvoB20 skrev: Har kollat upp detta och du sparar INGET bränsle mot tex AUDIs kontinuerliga 4WD, varför jo Haldex den väger ju lika mycket extra, dessutom snurrar ju bakaxel, bakklump osv runt i alla fall då hjulen driver runt dem när haldexen är öppen.
Jag håller helt med om detta, men det har varit Volvos argument för att använda haldex. Iofs kräver torsen en rak motor och inte tvärställd.
Jag tror priset, som vanligt för Volvo, är avgörande.
av Amli
#208573
Schyssta bilder!! Ser ju onekligen ut att ha varit skoj. Nu måste jag ut och grisa ner min och fota oxå ;-//
Verkar som den tar sig fram bättre än man tror med tanke på hur blött och mjukt det ser ut att vara. Enligt Volvo ska det ju sitta Haldex generation 4 i den nya XC70 II. Samma som i Tiguan och Saab 9-3 och den ska ju tydligen vara väldigt mycket bättre än tidigare versioner.

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]