Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erc
#205434
Jensen skrev:
erc skrev:Jag är fortsatt nyfiken på serviceplanen. Är intervallerna fasta eller adaptiva? Är det verkligen bara ett enkelt oljebyte var 10000:e km och sedan en mer omfattande service var 20000:e km? Någon borde ju hunnit kört en bit med sin 2.0F och ha koll på läget?
Förstår inte vad du menar med "är det verkligen så" du servar bilen
var 1000:e mil eller efter 1 år.
Varannan service är enbart ett oljebyte, men detta vet du väl
redan.
Förklara vad du vill ha sagt??
Nej, det visste jag inte redan. Då hade jag väl inte frågat?!

Så - det är alltså fasta intervaller; 1000 mil eller 12 månader. Varannan gång ett enkelt oljebyte, varannan en mer omfattande. Ok.

Några indikationer vad det kostar?
av S80-04
#205689
Det här med serviceintervaller, jag har förstått att det är 3000 mil med longlifeolja. Eller har etanolbilarna kortare intervaller?
av valle08
#205786
Hej alla!

Precis som TS, så har jag oxå hittat hit till detta trevliga forum, (som säkert kommer att vara användbart i framtiden) efter att jag beställt en ny volvo, tidigare erfarenheter av volvo är en 740 -90 för många år sedan, så det här ska bli spännande. Lämnar nu min gamla Audi A6:a för en Oyster grå 2,0F V70 Summum, beige inredning och canicula 17" . (Beställde en momentum först, men efter att ha läst här blev det summum :D )

Allt gott
/Valle
Användarvisningsbild
av henka35
#205793
valle08 skrev:Hej alla!

Precis som TS, så har jag oxå hittat hit till detta trevliga forum, (som säkert kommer att vara användbart i framtiden) efter att jag beställt en ny volvo, tidigare erfarenheter av volvo är en 740 -90 för många år sedan, så det här ska bli spännande. Lämnar nu min gamla Audi A6:a för en Oyster grå 2,0F V70 Summum, beige inredning och canicula 17" . (Beställde en momentum först, men efter att ha läst här blev det summum :D )

Allt gott
/Valle
Bra! hoppas du blir nöjd :-)-) Själv har jag en Oystergrå och det är en mycket fin färg, speciellt med ljus beiga inredningen.

//Henrik
av S80-04
#205810
Det där med att ändra på beställningen, hur länge kan man göra det. Det tycktes vara redan besvärligt att ändra färg följande dag efter beställningen. :shock: Fick vänta till följande dag för att få det bekräftat. Min bil blev V70 2.4D Momentum färg Sea Shell. Inredningen den där mörkare varianten för att gumman ville så :roll:
av Amli
#205850
S80-04 skrev:Det där med att ändra på beställningen, hur länge kan man göra det. Det tycktes vara redan besvärligt att ändra färg följande dag efter beställningen. :shock: Fick vänta till följande dag för att få det bekräftat. Min bil blev V70 2.4D Momentum färg Sea Shell. Inredningen den där mörkare varianten för att gumman ville så :roll:
Jag tror du kan göra det i någon vecka. Om du har varit inne på den här sidan https://www.clickredirect.net/_forms/vo ... /login.asp kan du se hur din bil ligger till. När din bil är på steg 2, "Din Volvo är defintivt planerad", då tror jag inte att du kan göra några ändringar på det som görs på fabrik, såsom lack. Men fram tills dess är det ok, såvitt jag vet.
Fin färg du har valt på bilen för övrigt!
av perhall
#205941
har själv en 2,5T och det är en enorm skillnad mot 2,0F - givetvis, 5-cyl turbo med 6 vxl mot 4-cyl utan turbo och med 5 vxl - men jag måste säga att jag tycker att 2,0F går ganska bra, jag fick en sådan som lånebil och den är ju helt klart ett bra alternativ för den som vill lägga ut mindre pengar. Skulle tro att nya 2,0F som de säljer för 249900 med Kinetic och 25 000 utrustning (är det verkligen så generöst?) och 10000 i miljöpay-back (är det 09:or???) är ett superbra köp. En Mondeo eller Passat är ju inte mycket billigare.

Det som stör mig med 2,0F/2,5FT är serviceintervallerna. För mig som kör mer än 3 000/år innebär det 3 servicetillfällen per 3 000 mil istället för ett.

På 10 000 mil blir det (2,0F):
5 oljebyten à 1800
4 service à 2600
1 service med intervalltillägg 4300
=24100

2,5FT ännu dyrare

På 2,5T:
2 service à 2800
1 service med intervalltillägg 4500
=10100

Visst sparar man mer på soppan men ändå...

PH
av valle08
#205954
perhall skrev: Skulle tro att nya 2,0F som de säljer för 249900 med Kinetic och 25 000 utrustning (är det verkligen så generöst?) och 10000 i miljöpay-back (är det 09:or???) är ett superbra köp.
PH

På de 25k ska 15k motsvara värdet av kinetic, sen är de 10k kvar att lägga på drag etc. Vi (min familj) tyckte oxå att det var ett bra köp med 10k i miljöpremie oxå, sen att den blir lite slö, får väl mest jag vänja mig vid då min fruga inte alls tyckte det störde. Är ju trots allt många lappar upp till 2,5FT.

/valle
av perhall
#205956
valle08 skrev:
perhall skrev: Skulle tro att nya 2,0F som de säljer för 249900 med Kinetic och 25 000 utrustning (är det verkligen så generöst?) och 10000 i miljöpay-back (är det 09:or???) är ett superbra köp.
PH

På de 25k ska 15k motsvara värdet av kinetic, sen är de 10k kvar att lägga på drag etc. Vi (min familj) tyckte oxå att det var ett bra köp med 10k i miljöpremie oxå, sen att den blir lite slö, får väl mest jag vänja mig vid då min fruga inte alls tyckte det störde. Är ju trots allt många lappar upp till 2,5FT.

/valle
Håller med klart mycket bil för pengarna och inte ens dyrare än V70N Classic enda minuset är väl att det fattas en cylinder i motorn, annars är den nya modellen bättre, modernare och snyggare på alla sätt (övervägande i alla fall).

2,5FT är dessutom törstigare, dyrare att försäkra etc.

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]