Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#220168
erc: Bilder tack! :)

belker: Vilken färg skulle du vilja ha innertaket i då ? Kör ni med färddatorn på hela tiden ??

/Kalle
Användarvisningsbild
av bylle
#220169
~Kalle~ skrev:belker: Vilken färg skulle du vilja ha innertaket i då ?
SVART! :)
Användarvisningsbild
av belker
#220175
~Kalle~ skrev:erc: Bilder tack! :)

belker: Vilken färg skulle du vilja ha innertaket i då ? Kör ni med färddatorn på hela tiden ??

/Kalle
Neutralgrå t.ex. Svart tycker jag känns lite för murrigt.

Ja, i alla fall nu i början vill jag ha koll på momentanförbrukning. Om vi ändå ska vara petiga kan jag tycka att medel/momentan mm borde visas samtidigt. Displayen är tillräckligt stor.
Användarvisningsbild
av henka35
#220189
erc skrev:Leveransdatumet till trots plockade jag ut min nya V70 torsdagen den 11 september och har nu efter snart två veckor och över 300 mil hunnit göra grundutvärderingen.

Specifikation
V70 2.0F Momentum
Lackfärg: Solid Ice Vit
Klädsel & Inredning: Vittinge Soft Beige Textil/Läder
Paneler: Cross Brushed Aluminium

Tillval
Fälgar Canicula Silver Bright 225/50 R17
Nyckelavstängning av passagerarkrockkudde
Ljudanläggning High Performance
Textilmattor
Borttag av rails

Tillbehör
Heltäckande smutsskydd för lastutrymmet
Lasthållare för takmontering
Skyddsgaller, stål
Lastrumsavskiljare komplett sats
Solgardin lastutrymmet

Efter 330 mils körning visar förbrukningen på 11,0l/100km - enbart tankat E85 och kört mestadels snabb landsvägskörning och snabb motorväg. Knappast någon ecodriving, men heller inte mycket trög stadstrafik.

Fyra små minimala irritationsmoment.
1. Panelen runt ljuddisplayen är tydligen alltid i slät aluminiumpanel - oavsett vilka panelinlägg man väljer. Hade gärna sett att den hade identiskt utförande som mina övriga panelinlägg i utförandet Cross Brushed Alu istället.
2. Stoppningen i den läderklädda ratten är en smula ojämn.
3. Belysningsnyansen i instrumentklustret och för displayerna är vit. Knappar och vred har en lätt grönaktig ton. Hade gärna sett samma nyans för hela kontrollbelysningen.
4. Farthållarens maxfart är 180km/h. Detta är ju bara av akademisk karaktär - men varför denna gräns?

Sammantaget levererar bilen mer än jag förväntat. Åkkomforten är utmärkt, utrymmen är väl tilltagna, detaljkvaliteten är mycket god, utseendet trivs jag mer med än jag hoppats på, ljudanläggningen är bättre än förväntat.

Återkommer i samma tråd om jag hittar något nytt jag gillar eller ogillar.
Grattis, men kör inte med blåjeans i bilen. Inte utan plast på stolarna i alla fall. Vittinge Soft Beige Textil/Läder är nog det sämsta som Volvo har åstadkommit.

//Henrik
av erc
#220272
belker skrev:Fyller på:
5. Stolpar och innertak är beige. Skär sig osnyggt när man ser den vita huven.
6. Färddatorn tappar minnet, så man måste manuellt ratta in vad man vill ha visat varje gång man startar.

Annars håller jag med om det positiva.
Punkt fem... Skär sig den beigefärgade inredningen mot den vita lacken? Där hänger jag inte med riktigt.

Delar kritiken till att färddatorn inte kommer ihåg i vilket läge den lämnades.
av erc
#220274
henka35 skrev: Grattis, men kör inte med blåjeans i bilen. Inte utan plast på stolarna i alla fall. Vittinge Soft Beige Textil/Läder är nog det sämsta som Volvo har åstadkommit.
//Henrik
Än så länge, efter 340 mil, finns inga spår av mina blåjeans (samma par varenda mil). Men - jag har definitivt blivit varnad - och tagit en medveten risk.
av Ogya
#220284
Om bilen inte kan hålla en konstant fart över 180 km/h pga topografin så är det ju ingen konstantfarthållare. Med 180 som max så kan du i bästa fall hålla denna fart under större delen av körningen. Jag tror fler kunder skulle klaga om de satte den på 200 km/h men det var ytterst sällan bilen mäktade med detta tempo!
Användarvisningsbild
av bylle
#220308
Detta med att färddatorn inte kommer ihåg placering skall vara löst i ny mjukvara som enligt annan tråd skall finnas tillgänglig för uppdatering i oktober(?). Rekommenderar en kontroll med era lokala verkstäder.
Användarvisningsbild
av belker
#220325
erc skrev:...

Punkt fem... Skär sig den beigefärgade inredningen mot den vita lacken? Där hänger jag inte med riktigt.

...

Just det. Nu fick du en till detalj att reta dig på! :wink:

EDIT: Nu slog det mig att du väl hade vit inredning. Då är taket grått, så du kanske inte upplever problemet. Dåligt iaf att man inte kan kombinera grått tak med svart klädsel.
av erc
#220362
belker skrev:
erc skrev:...

Punkt fem... Skär sig den beigefärgade inredningen mot den vita lacken? Där hänger jag inte med riktigt.

...

Just det. Nu fick du en till detalj att reta dig på! :wink:

EDIT: Nu slog det mig att du väl hade vit inredning. Då är taket grått, så du kanske inte upplever problemet. Dåligt iaf att man inte kan kombinera grått tak med svart klädsel.
Njae... Jag har den beigefärgade inredningen vilken harmoniserar fint med stolparna och innertaket - som också då är begiefärgade. Men jag såg just en bil med mörk inredning och noterade att dess stolpar och innertak också var beigefärgade - det ser inte bra ut.
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]