Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80-04
#205810
Det där med att ändra på beställningen, hur länge kan man göra det. Det tycktes vara redan besvärligt att ändra färg följande dag efter beställningen. :shock: Fick vänta till följande dag för att få det bekräftat. Min bil blev V70 2.4D Momentum färg Sea Shell. Inredningen den där mörkare varianten för att gumman ville så :roll:
av Amli
#205850
S80-04 skrev:Det där med att ändra på beställningen, hur länge kan man göra det. Det tycktes vara redan besvärligt att ändra färg följande dag efter beställningen. :shock: Fick vänta till följande dag för att få det bekräftat. Min bil blev V70 2.4D Momentum färg Sea Shell. Inredningen den där mörkare varianten för att gumman ville så :roll:
Jag tror du kan göra det i någon vecka. Om du har varit inne på den här sidan https://www.clickredirect.net/_forms/vo ... /login.asp kan du se hur din bil ligger till. När din bil är på steg 2, "Din Volvo är defintivt planerad", då tror jag inte att du kan göra några ändringar på det som görs på fabrik, såsom lack. Men fram tills dess är det ok, såvitt jag vet.
Fin färg du har valt på bilen för övrigt!
av perhall
#205941
har själv en 2,5T och det är en enorm skillnad mot 2,0F - givetvis, 5-cyl turbo med 6 vxl mot 4-cyl utan turbo och med 5 vxl - men jag måste säga att jag tycker att 2,0F går ganska bra, jag fick en sådan som lånebil och den är ju helt klart ett bra alternativ för den som vill lägga ut mindre pengar. Skulle tro att nya 2,0F som de säljer för 249900 med Kinetic och 25 000 utrustning (är det verkligen så generöst?) och 10000 i miljöpay-back (är det 09:or???) är ett superbra köp. En Mondeo eller Passat är ju inte mycket billigare.

Det som stör mig med 2,0F/2,5FT är serviceintervallerna. För mig som kör mer än 3 000/år innebär det 3 servicetillfällen per 3 000 mil istället för ett.

På 10 000 mil blir det (2,0F):
5 oljebyten à 1800
4 service à 2600
1 service med intervalltillägg 4300
=24100

2,5FT ännu dyrare

På 2,5T:
2 service à 2800
1 service med intervalltillägg 4500
=10100

Visst sparar man mer på soppan men ändå...

PH
av valle08
#205954
perhall skrev: Skulle tro att nya 2,0F som de säljer för 249900 med Kinetic och 25 000 utrustning (är det verkligen så generöst?) och 10000 i miljöpay-back (är det 09:or???) är ett superbra köp.
PH

På de 25k ska 15k motsvara värdet av kinetic, sen är de 10k kvar att lägga på drag etc. Vi (min familj) tyckte oxå att det var ett bra köp med 10k i miljöpremie oxå, sen att den blir lite slö, får väl mest jag vänja mig vid då min fruga inte alls tyckte det störde. Är ju trots allt många lappar upp till 2,5FT.

/valle
av perhall
#205956
valle08 skrev:
perhall skrev: Skulle tro att nya 2,0F som de säljer för 249900 med Kinetic och 25 000 utrustning (är det verkligen så generöst?) och 10000 i miljöpay-back (är det 09:or???) är ett superbra köp.
PH

På de 25k ska 15k motsvara värdet av kinetic, sen är de 10k kvar att lägga på drag etc. Vi (min familj) tyckte oxå att det var ett bra köp med 10k i miljöpremie oxå, sen att den blir lite slö, får väl mest jag vänja mig vid då min fruga inte alls tyckte det störde. Är ju trots allt många lappar upp till 2,5FT.

/valle
Håller med klart mycket bil för pengarna och inte ens dyrare än V70N Classic enda minuset är väl att det fattas en cylinder i motorn, annars är den nya modellen bättre, modernare och snyggare på alla sätt (övervägande i alla fall).

2,5FT är dessutom törstigare, dyrare att försäkra etc.
av Anders-Kba
#208876
Hej.

Jag fick min nya V70 2.0F Momentum i början av juli och njuter oerhört av min nya bil.
Bilen innan var en 850 GLT från 92 så det var en stooor skillnad att byta bil :)

Visst är det stor skillnad i motorstyrka men jag har redan vant mig och tycker inte det stör speciellt mycket. Har även kört en del med släpvagn med och det funkar.

Var nära att ta den ljusa klädseln själv men säljaren frågade om jag hade barn (vilket jag har) och då avrådde han mig. Det är jag glad för idag då en sprallig 4 åring kan lyckas smutsa ner det mesta :)

Som bil i övrigt så älskar jag den. Grymt skön att köra. Mjuk och tyst.
De tillbehör jag uppskattar mest nu är bluetooth integrationen av mobilen (funkar klockrent!) och den elektriska bakluckan.

Lycka till med din bil.
av Amli
#208956
Anders-Kba skrev:Hej.

Jag fick min nya V70 2.0F Momentum i början av juli och njuter oerhört av min nya bil.
Bilen innan var en 850 GLT från 92 så det var en stooor skillnad att byta bil :)

Visst är det stor skillnad i motorstyrka men jag har redan vant mig och tycker inte det stör speciellt mycket. Har även kört en del med släpvagn med och det funkar.

Var nära att ta den ljusa klädseln själv men säljaren frågade om jag hade barn (vilket jag har) och då avrådde han mig. Det är jag glad för idag då en sprallig 4 åring kan lyckas smutsa ner det mesta :)

Som bil i övrigt så älskar jag den. Grymt skön att köra. Mjuk och tyst.
De tillbehör jag uppskattar mest nu är bluetooth integrationen av mobilen (funkar klockrent!) och den elektriska bakluckan.

Lycka till med din bil.
Grattis till din nya bil!! Du gjorde det rätta som inte valde ljus klädsel, speciellt med tanke på att du har barn.
av erc
#212225
Fick det definitiva leveransbeskedet härom dagen och får tyvärr vänta till den första oktober. Bilen anländer till handlaren i mitten av september.

Blir inte många veckors rullande på sommarhjulen i år inte.
av erc
#220116
Leveransdatumet till trots plockade jag ut min nya V70 torsdagen den 11 september och har nu efter snart två veckor och över 300 mil hunnit göra grundutvärderingen.

Specifikation
V70 2.0F Momentum
Lackfärg: Solid Ice Vit
Klädsel & Inredning: Vittinge Soft Beige Textil/Läder
Paneler: Cross Brushed Aluminium

Tillval
Fälgar Canicula Silver Bright 225/50 R17
Nyckelavstängning av passagerarkrockkudde
Ljudanläggning High Performance
Textilmattor
Borttag av rails

Tillbehör
Heltäckande smutsskydd för lastutrymmet
Lasthållare för takmontering
Skyddsgaller, stål
Lastrumsavskiljare komplett sats
Solgardin lastutrymmet

Efter 330 mils körning visar förbrukningen på 11,0l/100km - enbart tankat E85 och kört mestadels snabb landsvägskörning och snabb motorväg. Knappast någon ecodriving, men heller inte mycket trög stadstrafik.

Fyra små minimala irritationsmoment.
1. Panelen runt ljuddisplayen är tydligen alltid i slät aluminiumpanel - oavsett vilka panelinlägg man väljer. Hade gärna sett att den hade identiskt utförande som mina övriga panelinlägg i utförandet Cross Brushed Alu istället.
2. Stoppningen i den läderklädda ratten är en smula ojämn.
3. Belysningsnyansen i instrumentklustret och för displayerna är vit. Knappar och vred har en lätt grönaktig ton. Hade gärna sett samma nyans för hela kontrollbelysningen.
4. Farthållarens maxfart är 180km/h. Detta är ju bara av akademisk karaktär - men varför denna gräns?

Sammantaget levererar bilen mer än jag förväntat. Åkkomforten är utmärkt, utrymmen är väl tilltagna, detaljkvaliteten är mycket god, utseendet trivs jag mer med än jag hoppats på, ljudanläggningen är bättre än förväntat.

Återkommer i samma tråd om jag hittar något nytt jag gillar eller ogillar.
Användarvisningsbild
av belker
#220129
Fyller på:
5. Stolpar och innertak är beige. Skär sig osnyggt när man ser den vita huven.
6. Färddatorn tappar minnet, så man måste manuellt ratta in vad man vill ha visat varje gång man startar.

Annars håller jag med om det positiva.

Jag har en V60 2018 som inte varnar för att[…]

Brainys V60

Oj! Såg inte bra ut vid batteripolen! :-/

Ok, då förstår jag. Tidigare mode[…]

Hej! Jag ligger just nu relativt långt i pl[…]