Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#184885
Jag kör nu en manuell V70II D5 vilket övervägande är en positiv upplevelse jämfört med min gamla S80N D5 -07 Automat.

Jag har dock noterat ett mycket irriterande vibrationsljud/missljud vid låga varvtal främst i samband landsvägskörning i konstant hastighet. Jag har sett en annan tråd som behandlar vibrationsljud/missljud i manuella D5 men jag väljer att starta en ny tråd då jag har svårt att lokalisera ursprunget till missljudet i min V70II D5. Missljudet är högfrekvent och vibrerande i sin karaktär som i vissa delar påminner om ett insektsljud typ gräshoppa.
#184906
Mike >> Kan vara samma som jag haft i min bil. Fick det åtgärdat (en slang som var dåligt fastsatt enl verksta´n) men det är tillbaks igen. Ett durrande ljud som hörs främst vid körning på låga växlar med låga motorvarv.
#184926
Nybörjare här, men med en månad gammal 2.4D. Det enda jag upptäckt är att om man vid hastighetsminskning och när man passerar mellan 1700 till 1500 varv så finns det ett område med små vibrationer.
Men det är min första diesel och har ingen erfarenhet hur dieslar uppträder. Vi skippar bilarna före -80 :wink: men har kört SAAB och Volvo bensinturbo sedan -86.
#184963
AndS skrev:Nybörjare här, men med en månad gammal 2.4D. Det enda jag upptäckt är att om man vid hastighetsminskning och när man passerar mellan 1700 till 1500 varv så finns det ett område med små vibrationer.
Men det är min första diesel och har ingen erfarenhet hur dieslar uppträder. Vi skippar bilarna före -80 :wink: men har kört SAAB och Volvo bensinturbo sedan -86.
Jajjemän, i det varvtalsregistret - om man släpper på gasen - så kommer riktigt goa dieselvibbar. Jag gillar det, det känns som om man kör tradare.
#184988
Hej

Jag har också haft vibrationer i ratten vid ca 1500 rpm, men dessa minskar mer och mer i och med att bilen får mera mil på mätaren.
Nu har den gått 450 mil och det är en tydlig skillnad mot när jag hämtade ut den (V70II 2.0D).

/Henrik
#184995
Psyko skrev:Hör du om det är inne i bilen eller utanför ??
Ljudet som jag hör är inne i bilen.
Guligan skrev:Är det från motorn du har "missljud"?
Ljudet kommer nog inte direkt från motorn. Ljudet verkar snarare uppkomma från någonting som kommer i självsvängning på grund av vibrationer från typ motorn. Jämför med situationen där man kör en asfaltvält utanför ditt hus och fönsterrutorna börjar skallra på grund av vibrationer alstrade av asfaltvälten.
#185088
Flytta om eventuella saker i handskfacket och lägg ev i några tidningar som vibrationsdämpare. En del åker omkring med låsmuttrarna i hanskfacket. Dom kan skramla. Är det inredningen så blir det svårare. Lycka till.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]