Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#180982
Hej,
jag har PDC fram och bak men tycker att det inte fungerar särskilt bra. Det piper bara fram eller bak vilket innebär att det inte fungerar om det inte är plant. Det finns ingen visuell information likt det jag är van vid från BMW. Det kommer ett helt pip när det är ganska långt kvar (30 cm?). Och man måste ha R i för att det ska fungera när man backar så i uppförsbackar när bilen rullar bakåt fungerar inte PDC:n bak. Eftersom bilen inte heller har någon handbroms tycker jag helt enkelt att det är ganska rörigt och lätt hänt att man backar på något (framåt ser man ju trots allt lite mer...).

någon som upplevt något liknande? vänjer man sig?
PH
#181030
Svårt att skylla på PDC:n för att man backar på något. Grundregeln är att ha samma koll på omgivningen runt bilen som om inte PDC:n fanns och i stället se hjälpen från PDC:n som en bonusinformation.
#181070
Jag tycker backsensor fram och bak är en kanonfunktion. Fickparkerar varje dag och i kombination med att ytterbackspegeln fälls ner för att visa trottoarkanten så har det med nya bilen blivit en fröjd att parkera. Visst, som du påpekar så är backsensor bak inte aktiv när man parkerar i uppförsbacke och backar m h a dragläge på ettan men vad tusan... Vid en riktigt trång parkering i kraftig uppförsbacke så kan man backa med fotbroms och backväxel i = aktiv backsensor. Sedan dra åt handbromsen och hitta dragläget för att köra fram igen. (När backväxeln är i så är både främre och bakre sensor aktiv.)

För att få visuell indikation på vilken/vilka sensor det är som larmar och hur nära du är så får du bara lämna in bilen på uppdatering av programvara. (Du får då upp parkeringradar och avståndsindikering i "radions" display).
#181074
Jag tycker det är rätt skönt att sensorerna bak aktiveras med backen. Det blir mycket jobbigt om sensorerna aktiveras varje gång det blir kö. Sen tycker jag det är skönt att slippa inaktivera parkeringsvarningen om jag t.ex. hänger ett cykelställ och cykel på dragkroken, vid allt för häftig isbildning på sensorerna osv.

mvh
Anders
#181099
perhall skrev:Hej,
jag har PDC fram och bak men tycker att det inte fungerar särskilt bra. Det piper bara fram eller bak vilket innebär att det inte fungerar om det inte är plant. Det finns ingen visuell information likt det jag är van vid från BMW. Det kommer ett helt pip när det är ganska långt kvar (30 cm?). Och man måste ha R i för att det ska fungera när man backar så i uppförsbackar när bilen rullar bakåt fungerar inte PDC:n bak. Eftersom bilen inte heller har någon handbroms tycker jag helt enkelt att det är ganska rörigt och lätt hänt att man backar på något (framåt ser man ju trots allt lite mer...).

någon som upplevt något liknande? vänjer man sig?
PH
Har bara PDC bak men, i radiodisplayen får man visuell hjälp så man ser vilken sida eller stor/liten sak bakom bilen +avstånd.
Jag tycker det funkar perfekt!
Finns det olika PDC.
#181103
Vålvå skrev:
perhall skrev:Hej,
jag har PDC fram och bak men tycker att det inte fungerar särskilt bra. Det piper bara fram eller bak vilket innebär att det inte fungerar om det inte är plant. Det finns ingen visuell information likt det jag är van vid från BMW. Det kommer ett helt pip när det är ganska långt kvar (30 cm?). Och man måste ha R i för att det ska fungera när man backar så i uppförsbackar när bilen rullar bakåt fungerar inte PDC:n bak. Eftersom bilen inte heller har någon handbroms tycker jag helt enkelt att det är ganska rörigt och lätt hänt att man backar på något (framåt ser man ju trots allt lite mer...).

någon som upplevt något liknande? vänjer man sig?
PH
Har bara PDC bak men, i radiodisplayen får man visuell hjälp så man ser vilken sida eller stor/liten sak bakom bilen +avstånd.
Jag tycker det funkar perfekt!
Finns det olika PDC.
Som MrMagoo skriver:
För att få visuell indikation på vilken/vilka sensor det är som larmar och hur nära du är så får du bara lämna in bilen på uppdatering av programvara. (Du får då upp parkeringradar och avståndsindikering i "radions" display).
/Kalle
#181186
Tycker det fungerar mycket bra med den nya funktionen för visuell indikering. Klar förbättring jämfört med demobilen som jag provkörde i december.

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]