Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
#170459
Oj vem vill ha 145hk som inte klarar etanol??
HERTZ och alla andra hyrbilsfirmor. Här i stan finns det en hel hög 2.0 Kinetic hos Hertz.

//Henrik
Användarvisningsbild
av kez_style
#170466
wide skrev:
boeder skrev:
Jensen skrev:Om det är någon som är intresserad så går det nu att
beställa V70 samt S80 med 2,5TF motorn.
Bilarna levereras under början av kvartal 3 och säljs
som årsmodell 2009.
http://volvobil.se/fileadmin/volvoprislistor/v70.pdf

145 hk sugis nu med
Oj vem vill ha 145hk som inte klarar etanol??

Intressant att 2.5t med etanol blev dyrare.... :???:

Motorvärmare är inräknad som standard utr. i 2.5FT
Användarvisningsbild
av tjotto
#170544
wide skrev:
Brainded skrev:Är det bara jag som inte är intresserad av en 2.5FT? Lär ju bli kortare serviceintervall och vi har inga miljöbilslättnader i kommunen som en sådan kan dra nytta av...

mvh
Anders
Jo med det är ju skönt att kunna köra på etanol och bensin, man vet ju aldrig i framtiden vad politikerna hittar på.
Sen ska det självklart inte vara dyrare i inköp, och det där att bilarna ska servas varje 1000mil?, eller är det längre??
. Är ju sjukt!, har inte oljebolagen kommit längre än så i utvecklingen?
Etanolen sotar oljan så mycket att byten krävs tätare, iallafall e de det som jag har hört.
Användarvisningsbild
av consensus
#170587
Jag undrar hur länge etanolnojan håller i sig. Jag har kört Saab 95 Biopower i ett år och ska nu byta till en 2.4D. Jag är förbaskat trött på att tanka hela tiden. Medelförbrukningen ligger över 1.4 L/mil och tanken är ju inte större än på motsvarande bensinare. Därutöver ska det servas lite extra plus att brassarna hugger ner all regnskog för att börja odla sockerrör. Hmmm...
av rickardrules
#170607
Jag undrar hur länge etanolnojan håller i sig. Jag har kört Saab 95 Biopower i ett år och ska nu byta till en 2.4D. Jag är förbaskat trött på att tanka hela tiden. Medelförbrukningen ligger över 1.4 L/mil och tanken är ju inte större än på motsvarande bensinare. Därutöver ska det servas lite extra plus att brassarna hugger ner all regnskog för att börja odla sockerrör. Hmmm...
Min 1,8F går på 1,1L blandad körning. Fri parkering här i gbg, låg skatt (1000:-) enligt mig är etanol kanon, börjar dem tillverka syntetisk etanol (som det forskas på nu) så är det ännu bättre.

För oss som kör under 1500 mil på ett år, och med dagens höga diesel skatt, lönar det sig inte med diesel! Du pratar inte hela något om nackdelarna med utsläppen.
Användarvisningsbild
av consensus
#170613
1.8F, vilken modell? S40?

Jag har en 2.3L 95 sportkombi med automat och 210 etanolkusar som är förbaskat törstiga hela tiden. Och visst beror det på körstil osv...
Användarvisningsbild
av nike69
#170621
citat consenus : Därutöver ska det servas lite extra plus att brassarna hugger ner all regnskog för att börja odla sockerrör. Hmmm...
jag undrar om du har rätt där?
som Jag har läst och förståt det hela > att odla sockerrör i amazonas är inte möjligt . då klimatet inte är vettigt i dom regionerna. däremot så odlas det sockerrör i södra brasilien. och det kan väl knappast röra skövlingen av regnskog ? :???:

se karta på länken > http://www.theoildrum.com/uploads/244/brazil1.jpg
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#170735
wide skrev:Strunt?, tycker det bara är pinsamt att Volvo inte hinner släppa en etanol version av den 16! år "uråldriga" 5a när alla skriker efter etanol motorer.
Nu när den kommer så börjar man omvärdera entanol, och då kanske det inte är vad som gäller...

Är verkligen Volvo så sega i starten att man inte fattat vad folk vill ha?. Istället släpper man ner en 145hk Ford spis i denna tunga vagn....pinsamt..

Eller får man inte klaga på Volvo här?.. :lol:
Men det är extremt mycket tester som krävs för att kunna godkänna en motor. Det är inte bara så att göra en ny mjukvara och sedan slänga ut bilarna till kunder!!

Men, tänker du på prestanda? eller miljö? Eller är det så att du ska köpa en etanoldriven, få en massa förmåner och sedan tanka bensin? Tänker man på miljön köper man en 2.0F.......
av DanneF
#170790
ja provkörde en 2.0F idag o den var väldigt lugn av sej i motorkaraktären, men 1.8F som sitter i min V50 tycker jag att det är mycke bättre knuff i, ska bli kul o se hur 2.5FT blir :)
Användarvisningsbild
av wide
#171188
XC90_Executive skrev:
wide skrev:Strunt?, tycker det bara är pinsamt att Volvo inte hinner släppa en etanol version av den 16! år "uråldriga" 5a när alla skriker efter etanol motorer.
Nu när den kommer så börjar man omvärdera entanol, och då kanske det inte är vad som gäller...

Är verkligen Volvo så sega i starten att man inte fattat vad folk vill ha?. Istället släpper man ner en 145hk Ford spis i denna tunga vagn....pinsamt..

Eller får man inte klaga på Volvo här?.. :lol:
Men det är extremt mycket tester som krävs för att kunna godkänna en motor. Det är inte bara så att göra en ny mjukvara och sedan slänga ut bilarna till kunder!!

Men, tänker du på prestanda? eller miljö? Eller är det så att du ska köpa en etanoldriven, få en massa förmåner och sedan tanka bensin? Tänker man på miljön köper man en 2.0F.......

Jo självklart måste det testas, men 3år efter Saab känns inte rätt. Men jag tror det är ford som har "förhalat" denna motor för de trodde att miljövännerna skulle nöja sig med 145hk..
Sen varför är 2.0F miljövänligare?, jag har den erfarenheten att småmotorer/tungabilar jämnfört med
lite störremotorer/tungabilar brukar dra mindre soppa. För de inte behöver jobba ihjäl sig för att ta sig fram!, har jag fel?... :???:

Tanka bensin i etanolbilen gör ju många, inte kul med en bil som drar 1,4.... Ja en sjuk soppa denna etanol.

Tycker den uteslutande ska användas i hårt mappade turbobilar, där gör den nytta.... :wink:

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]