XC90_Executive skrev:wide skrev:Strunt?, tycker det bara är pinsamt att Volvo inte hinner släppa en etanol version av den 16! år "uråldriga" 5a när alla skriker efter etanol motorer.
Nu när den kommer så börjar man omvärdera entanol, och då kanske det inte är vad som gäller...
Är verkligen Volvo så sega i starten att man inte fattat vad folk vill ha?. Istället släpper man ner en 145hk Ford spis i denna tunga vagn....pinsamt..
Eller får man inte klaga på Volvo här?.. :lol:
Men det är extremt mycket tester som krävs för att kunna godkänna en motor. Det är inte bara så att göra en ny mjukvara och sedan slänga ut bilarna till kunder!!
Men, tänker du på prestanda? eller miljö? Eller är det så att du ska köpa en etanoldriven, få en massa förmåner och sedan tanka bensin? Tänker man på miljön köper man en 2.0F.......
Jo självklart måste det testas, men 3år efter Saab känns inte rätt. Men jag tror det är ford som har "förhalat" denna motor för de trodde att miljövännerna skulle nöja sig med 145hk..
Sen varför är 2.0F miljövänligare?, jag har den erfarenheten att småmotorer/tungabilar jämnfört med
lite störremotorer/tungabilar brukar dra mindre soppa. För de inte behöver jobba ihjäl sig för att ta sig fram!, har jag fel?... :???:
Tanka bensin i etanolbilen gör ju många, inte kul med en bil som drar 1,4.... Ja en sjuk soppa denna etanol.
Tycker den uteslutande ska användas i hårt mappade turbobilar, där gör den nytta....