Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frgusto
#175559
Vi stannar där. Det viktigaste är att var och en engagerar sig och tänker miljö i allt i vår vardag. Precis som du och jag.
Tack för visat intresse Polcirkeln!
av frgusto
#175560
Allt handlar om pengar. Men Saab höjer effekten och har det som ett argument för att få folk att köpa BioPower-motorn. Miljön verkar vara nr 2 efter effekthöjningen....
Jovisst handlar det om att effekt säljer bra. Men en annan anledning är också att när en effektiv befintlig bensinmotor konverteras för etanoldrift måste förbrukningen ligga 30-40% över bensinförbrukningen, annars kommer motorn gå magert.

För att sänka förbrukningen av etanol måste man från början bygga en mindre motor med hög kompression och högt turbotryck. Då kan förbrukningen hållas låg samtidigt som motorn blir pigg och rolig. Läste någonstans att Saabs nästa generation motorer för 95-modellen kommer börja på 1,6 liter. Den motorn kommer funka bra med etanol och fortfarande vara tillräckligt stark, men förmodligen blir den trist när man tankar bensin.
Användarvisningsbild
av polcirkeln
#175593
frgusto skrev:Vi stannar där. Det viktigaste är att var och en engagerar sig och tänker miljö i allt i vår vardag. Precis som du och jag.
Tack för visat intresse Polcirkeln!
Jo, så rätt så respektive tack detsamma. Jag har har dock inga illutioner om att jag gör *allt* jag kan i vardagen ... :oops: ... kunde t ex säkert åka mer kollektivt, även om det är lite glest med tunnelbana, bussar och pendeltåg här i norr, välja en mindre egen bil och hyra på semester etc ... men när det kommer plugin-hybrider då minsann ... :wink:
av Lello
#176116
Är det fortfarande bara 210hk på 2.5ft?
av Moody
#176121
Lello skrev:Är det fortfarande bara 210hk på 2.5ft?
Fortfarande? 2,5T och 2,5FT har "bara" 200hk :)
av Lello
#176129
Moody skrev:
Lello skrev:Är det fortfarande bara 210hk på 2.5ft?
Fortfarande? 2,5T och 2,5FT har "bara" 200hk :)

Märkligt att volvo inte utnytjar spritens fördelar...:S men det klart då drar väl förbrukningen iväg, saab 2.3T Biopower drar ju inte under 1.5l milen.

:)
Användarvisningsbild
av ziaal243
#180046
hej !

Jobbar nu förtiden som taxichaffis i STHM. Snackade nyligen med en åkare och fick höra att en V70 2,5FT med Aut drar ca 1,7 l/mil blandad körning. Själv kör jag Saab 9-5 2,0t biopower med Aut och den drar 1,5 l/mil.Åkaren tyckte att den var alldeles för stor skillnad mellan V70 2,4D och den nya etanolen så han skippade etanolgrejen totalt.

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]