Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Goldbeach
#154021
Vad sägs om en tråd med funktioner/finesser vi upptäckt i våra S80N/V70II/XC70II-bilar? Jag har hittat en del, fyll gärna på med saker du upptäckt/gillar:

* Vid backning, tryck på vänster- eller högerspegelns knapp en gång, så vinklas backspegeln ned mot bakhjulet. När du lagt ur backväxeln återgår backspegeln till föregående automatiskt efter några sekunder.

* Tryck på fjärrnyckelns lås upp och lås-knapp samtidigt så öppnas eller stängs alla rutor + taklucka.

* Blöta kläder och ventilerad skinnklädsel? Kör på värme och fläkt i stolarna samtidigt, så blir kläderna torra.


Fyll gärna på! (Och ja, det finns säkert en del som kunde det här - men inte jag, och säkert någon mer med mig.. )
av perhall
#154093
Den största WOW-upplevelsen är åkkomforten tycker jag! Det är väl första gången Volvo bygger en bil som är bekvämare än Audi och BMW.

När det gäller tekniska innovationer är Volvo sällan först... jag har haft rätt många BMW och minns:

Backspegeln fälldes ned automatiskt när backväxeln lades i (1997:a 528i)

Vid låsning och upplåsning öppnades och stängdes rutor och taklucka om man höll kvar (1992:a 525i).

Klädtorken är smart!

PH
Användarvisningsbild
av tjotto
#154230
perhall skrev:Backspegeln fälldes ned automatiskt när backväxeln lades i (1997:a 528i)
Det är ju ofta som man inte vill ha ner spegeln vid backning om man som jag backar med speglarna. Den tekniska inovationen är kanske att man kan välja att fälla ner speglarna :D
av Dino_Zoff
#154266
Största Wowet tycker jag är den låga ljudnivån. Trots att jag hittills bara kört med "spikar". Automatisk lucköppning... Adaptiv farthållare, ställ in maxhastighet och luta dig tillbaks...
Användarvisningsbild
av VolvoBM
#154268
Två negativa Wow:

Det går ej att byta kanaler på radion om backen är i....

Pip-ljudet vid öppet bälte är outhärdligt högt...... (Ja, jag kör alltid med bälte, men vill ej ha det i garage eller vill ej ha pipljud när två lite mjölk ligger i passagerarstolen på fel ställe....)

Säkerhet eller överförmyndarskap? Gränsen är hårfin.....

Men den största Wow:en är att Volvo nu har gjort en bil som är kul att köra, det är i mina ögon det viktigaste
av Sevak
#154322
Jag va ute nyss. Testade att låta rutan på förarardörren va öppen gick ur från bilen tryckte på låsa upp och lås knappen sammtidigt. INGET HÄNDE
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#154333
Sevak skrev:Jag va ute nyss. Testade att låta rutan på förarardörren va öppen gick ur från bilen tryckte på låsa upp och lås knappen sammtidigt. INGET HÄNDE
För att öppna rutorna, håll nere "lås upp"-knappen. För att stänga håll nere "lås"-knappen. Måste vara så.....
av JK24T
#154379
Jo,jo det där funkar ibland.... men inget att lita på.

Apropå... 2-3 växlingarna är tydligen också en feature :))
Användarvisningsbild
av Bothner
#154408
Bältesvarnarljudet kan stängas av för baksätet men bara väljas låg eller hög volym för framsätet. Det måste göras via verkstadsdatorn.
av Sevak
#154419
Testa de med rutorna de funkar nu.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.