Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av addeer
#114945
Angående 145hk 2,0F som alla säger e SÅ TRÖTT.....
Hur kan ni veta det ?? ingen har ju knappast kört den eller hur!

Ja den är säkert ingen raket men jag tror den är marginellt "slöare" än 2,4 140hk som jag själv har, skillnaden är nog snarare att 2,0F kommer att ha sämre bottenvrid.

Har pratat med en säljare på Volvo som jag känner personligen sedan barnsben (han snackar alltså inte bara för säljandets skull) och han tror till och med att 2,0F kommer kännas lite rappare eftersom den är mera varv villig.
Den motorn finns ju faktiskt redan i V50 2,0 (dock ej som Flexifuel).
Jag kommer ihåg när jag skulle köpa min 140hk V70 och alla sa att 140hk e så slö...oj..ojj..ojj men den duger väldigt bra åt de flesta så varför skulle inte 2,0F:n göra det...?

Många som jag känner åker V50 1,8F inte heller något fart vidunder men det är väldigt många som åker runt i dem.......
Jag skulle gärna själv ha en typ V70 T6 ifall man hade gott om pengar men realistiskt sett så blir det ingen sådan....

Vänta med och döm ut den till ni provkört
Användarvisningsbild
av Funk
#114968
Angående 145hk 2,0F som alla säger e SÅ TRÖTT.....
Hur kan ni veta det ?? ingen har ju knappast kört den eller hur!
Det finns det nog flera här på forumet som gjort....
Sen om man upplever den som trött, det är ju en smaksak. Personligen tycker jag att Volvos alla 4-5 cylindriga sugisar är rätt trötta, lite beroende på vilken bil de sitter i iofs. Men hittills slås nog rekordet av 1.8F i småbilarna och 2.0F i V70. Och det beror enligt mig mycket på karaktären. Tjejen har en 65hkr 1.2 i sin Skoda och den har subjektivt bättre karaktär och drag än 1.8F i S40 trots den större effekten i den tyngre Volvon.

Å andra sidan gillar jag den lilla 1.6 dieseln i S40/V50 och det är inga raketer det heller, men den har större vrid än en 2.4..
/Thomas
av addeer
#115006
Ingen kan ju ha provat 2,0F eftersom det inte tillverkats någon ännu till V70:n.
Men den kommande 2,0F 190hk med lågtrycksturbo och 2,0D lär ju såklart vara trevligare och inte så mycket dyrare...synd bara att Volvo inte talar om när de ska släppas.
Användarvisningsbild
av Funk
#115078
Ingen kan ju ha provat 2,0F eftersom det inte tillverkats någon ännu till V70:n.
Inte i seriemässig produktion nej...
Har pratat med en säljare på Volvo som jag känner personligen sedan barnsben (han snackar alltså inte bara för säljandets skull) och han tror till och med att 2,0F kommer kännas lite rappare eftersom den är mera varv villig.
Jag håller inte med, att behöva varva en stor familjekombi som om det vore en Honda Type-R är inte rappt, det är avsaknad av vridmoment...

2.0D är trevlig i S40/V50, troligen kommer den att vara bra även i V70.

/Thomas
Användarvisningsbild
av elmuppo
#115092
addeer skrev:Angående 145hk 2,0F som alla säger e SÅ TRÖTT.....
Hur kan ni veta det ?? ingen har ju knappast kört den eller hur!

*klipp*

Vänta med och döm ut den till ni provkört
Jag har kört den ett par hundra mil.

Den är trött. Den låter mycket. Och den låter ansträngt.

//Branx
av dali
#115151
Branx, har du provkört 2.0D i nya V70 också?
av addeer
#115442
Branx...berätta mer om 2,0F:n
Är den mycket tröttare än V70 2,4 (140) ?
Hur är utväxlingen i lådan varvar den mycket vid landsvägskörning ex vis 100 km/h ?
Vet du när det kommer flera motor alt till V70:n ?
Användarvisningsbild
av Funk
#115494
Nu är jag inte Branx, men lite info kan du få av mig ändå..
Jag tror inte ens nya V70 kommer med 2.4-140, men om man jämför 2.5T, 3.2 med 2.0F så är den plågsamt kraftlös.. Vridet är lågt och det kommer mycket högt i registret. Om man jämför den mot V70 Classic (som mig veterligen inte heller längre finns med 140hkr) så är den även där väldigt surrig och kraftlös, även om den ju självklart går att köra.
Men till syvende och sist, V70II är en stor bil, och 2.0F är en liten motor med bara 185Nm vid 6000rpm.. medan 2.5T lämnar 300Nm någonstans vid 2000rpm som ren jämförelse.
Acceleration på 5:an existerar inte.. Jag har iofs inte kört den så långt men det räckte för mig.
Lite tråkigt, för jag tycker ändå att det är ett gott initiativ att erbjuda flexifuel, tråkigt att man gör det så halvdant och skulle gärna se 2,5T som flexifuel med ungefär samma prestanda som Saab:s Biopower.
Efter att ha kört en V50 1,8F i ett par veckor förra året så är jag tyvärr inte så imponerad, även om jag sparar ca.15% på soppan mot vad jag gör med min nuvarande bensinbil så vill jag i alla fall inte förlora uppemot hälften av effekten.

/Thomas
Användarvisningsbild
av elmuppo
#116044
addeer skrev:Branx...berätta mer om 2,0F:n
Är den mycket tröttare än V70 2,4 (140) ?
Hur är utväxlingen i lådan varvar den mycket vid landsvägskörning ex vis 100 km/h ?
Vet du när det kommer flera motor alt till V70:n ?
Ligger man i 120 så har jag för mig att du ligger nästan
runt 3000-3500varv. Omkörning är rätt svårt oxå, för det
finns ingen kraft som tex i femman på 140hk.

Tyvärr är 5:a sug borta och kommer nog inte
tillbaka. Tacka våra fina ägare för det.

Samt att vi kör runt med 4:a 2.0 i en stor tung premiumbil.

sjukt.

Mer kan jag inte säga för då blir jag säkert av med jobbet.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#116161
ford kan dra åt pipsvängen!!!!
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]