Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
#115112
JK24T skrev:Tack Frigge !

Tj betyder i klartext ?

Förbrukning:

Käner en del Taxi åkare som bytt sina V70 D5 till nya med 6-vxl låda, samtliga har fått markant ökad bränsleförbrukning.
Den 5-vxl var bättre och smidigare men även den hade sina brister som många andra. Jag upplever att de 6-vxl lådorna är sämre beträffande komfort och växlingsförfarande och upplever precis samma som MikeS80, ryck och slit med konstiga mellan lägen som ger lite gummibandseffekt vid acceleration.

Och.... den nya V70;an kommer väl med samma lådor... tror inte det blir kul för Volvo.

- Johan
Jag menade Tr = Teknisk Rapport.

Verkstäderna har händerna bakbundna i dessa lägen, finns det inget fel på växellådan kan man inte göra ngt åt det, då är det en egenskap. Då är det upp till Volvo att lyssna på marknaden för att ev komma med någon form av uppgradering, Hårdvarumässigt eller Mjukvarumässigt. Dock lägger man inget krut på saker det inte kommit in Rapporter på.
Användarvisningsbild
av VolvoNille
#120509
Wow, här var det många som klaga på volvos 6 stegade gear tronic låda.
Kan tala om att jag också är en av dem, min XC90 var också mestadels ryckig i växlarna till en början, sedan försvan det tills ett växellådshaveri dök upp :/ Fick en splice ny låda som går mkt bättre nu, men de små rycken vid de första växlarna kan man inte komma undan.....
av JK24T
#121686
Kan undra lite hur Volvo har valt växlingspunkterna vid låg belastning och fart som vid stadstrafik med mycket stopp och start.

1;an slängs i utan kännbar motivation och där 2;an hade funkat bättre.
Uppväxling av 1;an till 2;an vid för högt varvtal vid lätt belastning.
Uppväxling av 2 -3 sker vid låg belastning vid 2200v/min vilket obönhörligen ger ett kraftigt ryck, mycket irriterande.
Nedväxling 3 -2 sker alltför ofta och upplevs även det som omotiverat och ryckigt.
Vid inbromsning och sväng, som i en normal stadskorsning då växlar lådan ner till 2;an mitt i svängen för att direkt efter utgången växla upp igen, en extremt onödig växling som ger ryck på ryck på ryck.
Krypkörning för stilla beskådan av det vackra sommarlandskapet blir bara en stor irritation med ryck och växlingar och varvtalshöjningar, här får man snällt välja manuellt läge 3;ans växel. !

Acceleration med låg belastning 0 - 100, varje växling känns som 2 vilket ger 12st ryck... inte skönt.. vid pratar väl premium bil :) eller ?
Tror jag ska ut och prova en premiumbil (om det finns).

För att förstå ovanstående körsätt så tänk "gubbkörning" så förstår ni.

Snabb acceleration och fullgas så funkar den underbart och växlar mycket mjukt... men det gör ju de andra "premium" märken också.

Hade tidigare en chippad S60 2,4T med Gertronic låda, den växlade mycket bättre och mjuklare vid låg belastning trots att den aldrig hade blivit uppdaterad med ny mjukvara.

Min nuvarade S80 3,2 har den allra senste mjukvaran (TCM) och visst den är bättre än från början men inte tillfredställande. Ovanstånde "gnäll" är med senste mjukvara.
Och visst, jag vet att Volvo har haft mycket jobb med kompromisser för att undvika slir och brännda kopplingar men det är trots allt mycket jobb kvar framför allt med tanke på att V70 har samma konfig och många potetionella kunder.

Jag får väl klaga hos Åf igen då.... börjar bli lite trött på det hela..

- Johan
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#121766
Kör XC90 D5 Executive 6GT. Den 6-stegade automaten växlar silkesmjukt! Kan inte bli bättre! Har kört S80N D5, 2.5T, 3.2, V8 awd. Både på racebana och i stadstrafik/motorväg/landsväg. Alla växlade väääldigt mjukt. Har även kört nya XC70 3.2 och den var också väldigt mjuk i växlarna.

Hur långt har din S80 gått? Är ju adaptiv låda, så den ställer om sig efter körstilen. Kräv en ny växellåda annars!
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]