Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#114484
Som rubriken säger... vad f-a-n finns att göra !
Har haft den hos Åf, har senast mjukvaran, är trots det långt ifrån nöjd med vad Volvo kalla "shift quality" or "lack of shift quality" som jag kallar det.
Den 6-växlade växlar mycket råare än den gamla 5-växlade Geratronic lådan, och det är rent ut sagt ett dj...la växlande stup i kvarten... jag är så trött på det nu.
Växlar ju t.o.m mjukare i manuellt !
Premium...so kiss my a... !

Var bara tvungen att få det ur mig.

- Johan
av Addict
#114510
Verkar gå utför för volvo nu, deras nya inredningar blev ju bara till det sämre oxå tycker jag.
#114759
JK24T skrev:Som rubriken säger... vad f-a-n finns att göra !
Har haft den hos Åf, har senast mjukvaran, är trots det långt ifrån nöjd med vad Volvo kalla "shift quality" or "lack of shift quality" som jag kallar det.
Den 6-växlade växlar mycket råare än den gamla 5-växlade Geratronic lådan, och det är rent ut sagt ett dj...la växlande stup i kvarten... jag är så trött på det nu.
Växlar ju t.o.m mjukare i manuellt !
Premium...so kiss my a... !

Var bara tvungen att få det ur mig.

- Johan
Det verkar vara många som haft problem med sina Volvo!? Min S80 3,2 awd växlar mjukt och bra och finns inget att klaga från min sida. Även inredningen verkar bra. En aukt. Volvo verkstad måste kunna rätta till problemet! Stå på dig! Finns det exemplar som fungerar så måste din atomat gå att fixa!
av JK24T
#114818
Har du provat att accelerera från stillastående med mycket lätt gaspådrag och låta den växla i autoläge ?
Lådan växlar vid ca 2000-2200 varv med ett ryck, ny mjukvara med svag förbättring. Hopplöst i stadstrafik, ett evinerligt växlande 1-2-3 ibland, ibland stannar den i 2;an längre tid och växlar plötsligt upp till 3;an med ett ryck.
Nedväxling i långsamma cirkulationsplatser, från 3-2 och ibland t.o.m 2-1, växlingen känns onödig och sker med ett ryck och ett dyk.

Åf hänvisar till att detta är bilens egenskaper, har vi hört det förut ?!
Åf har uppdaterat till senste mjukvara, detta är allt som dom kan göra enligt verkarn.

Dessutom, ni kan glömma att bränsledeklarationen stämmer, har aldrig haft en törstigare bil, mitt snitt just nu...... 14,2/100km....

Ingen från VP eller VCC som läser här ?

- Johan
Användarvisningsbild
av Funk
#114821
Jag har haft en 3.2 till låns under två veckor, och ,kan delvis hålla med om att lådan är en smula osofistikerad, men har inte upplevt så stora problem som du.
Bränsleförbrukningen hamnade för mig på ca. 1,15 i mestadels stadstrafik under de två veckor jag körde bilen.

Den jag körde hade gått ca. 1500 mil..

/Thomas
av Frigge
#114889
JK24T skrev:Har du provat att accelerera från stillastående med mycket lätt gaspådrag och låta den växla i autoläge ?
Lådan växlar vid ca 2000-2200 varv med ett ryck, ny mjukvara med svag förbättring. Hopplöst i stadstrafik, ett evinerligt växlande 1-2-3 ibland, ibland stannar den i 2;an längre tid och växlar plötsligt upp till 3;an med ett ryck.
Nedväxling i långsamma cirkulationsplatser, från 3-2 och ibland t.o.m 2-1, växlingen känns onödig och sker med ett ryck och ett dyk.

Åf hänvisar till att detta är bilens egenskaper, har vi hört det förut ?!
Åf har uppdaterat till senste mjukvara, detta är allt som dom kan göra enligt verkarn.

Dessutom, ni kan glömma att bränsledeklarationen stämmer, har aldrig haft en törstigare bil, mitt snitt just nu...... 14,2/100km....

Ingen från VP eller VCC som läser här ?

- Johan

Mycket beror ju på hur känslig man är :wink:
Troligtvis är det inget fel på din växdellåda utan det är du som upplever det som att det är det.
Det går inte laga en egenskap, det är inte upp till Åf att göra det utan det faller tillbaka på Volvo isf. Det du kan be verkstan göra är att skriva en Tj på symtomet du upplever, det är enda sättet att få Volvo att uppmärksamma att något kanske inte är ok. Får dom in många liknande rapporter kommer dom börja jobba på en SW för att lösa dessa saker.
av mikeS80
#114955
Ingen som har kört de bilar som uppvisar de egenskaper som beskrivs av JK24T kan med rent samvete hävda att Volvos 6-stegade automatlåda uppvisar någon högre nivå på "shift quality".

Min S80N D5 växlar dock inte omotiverat ofta mellan de olika lägena men när lådan väl växlar så sker det med markanta ryck. Detta är särskilt märkbar, som beskrivs av JK24T, vid måttlig acceleration och lätt gaspådrag. Dessutom känns det som det finns mellanlägen så att t.ex. en växling mellan steg 1 och steg 2 sker med två ryck.

Min S80N D5 förbrukar också stora mängder drivmedel. Det är inga problem att nå en förbrukning på 11,0/100km om man övervägande kör stadskörning.

Om jag idag skulle köpa ny Volvo och aktuellt motoralternativ erbjuds med både manuell och automatisk växellåda skulle jag definitivt välja den manuella.
av Frigge
#114969
mikeS80 skrev:
Min S80N D5 förbrukar också stora mängder drivmedel. Det är inga problem att nå en förbrukning på 11,0/100km om man övervägande kör stadskörning.
Näe, det kan jag också klara, säkerligen en högre förbrukning än det också :wink:
Det har att göra med högerfoten.........
av JK24T
#114981
Tack Frigge !

Tj betyder i klartext ?

Förbrukning:

Käner en del Taxi åkare som bytt sina V70 D5 till nya med 6-vxl låda, samtliga har fått markant ökad bränsleförbrukning.
Den 5-vxl var bättre och smidigare men även den hade sina brister som många andra. Jag upplever att de 6-vxl lådorna är sämre beträffande komfort och växlingsförfarande och upplever precis samma som MikeS80, ryck och slit med konstiga mellan lägen som ger lite gummibandseffekt vid acceleration.

Och.... den nya V70;an kommer väl med samma lådor... tror inte det blir kul för Volvo.

- Johan
av Volvo mitt val
#115038
JK24T skrev:Har du provat att accelerera från stillastående med mycket lätt gaspådrag och låta den växla i autoläge ?
Lådan växlar vid ca 2000-2200 varv med ett ryck, ny mjukvara med svag förbättring. Hopplöst i stadstrafik, ett evinerligt växlande 1-2-3 ibland, ibland stannar den i 2;an längre tid och växlar plötsligt upp till 3;an med ett ryck.
Nedväxling i långsamma cirkulationsplatser, från 3-2 och ibland t.o.m 2-1, växlingen känns onödig och sker med ett ryck och ett dyk.

Åf hänvisar till att detta är bilens egenskaper, har vi hört det förut ?!
Åf har uppdaterat till senste mjukvara, detta är allt som dom kan göra enligt verkarn.

Dessutom, ni kan glömma att bränsledeklarationen stämmer, har aldrig haft en törstigare bil, mitt snitt just nu...... 14,2/100km....

Ingen från VP eller VCC som läser här ?

- Johan
Ja jag har nu kört drygt 800 mil och kör bilen mest i Stockholmstrafiken. Varken vid "gasen i botten" eller vid långsam körning har jag upplevt att automatlådan växlar dåligt. Jag kör dessutom många andra bilar på mina resor men då oftast Audi, BMW,Volkswagen och då mest med automat. Uppfattar inga större skillnader. Skall låta någon annan köra bilen för att se om man uppfattar växlingen annorlunda. Jag hållermed om att bensinförbrukningen i stadstarfik är hög. På landsväg ligger jag på 0,8-o,9 vilket väl är ok för en fyrhjulsdriven bil. Däremot tycker jag återförsäljaren måste ta sitt ansvar. Ofta tror jag problemen ligger lokalt för att man har för dåliga kunskaper på verkstäderna.

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]