Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1576846
Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 i vilken batteriet har trilskats senaste veckorna. Igår fick jag hjälp av en granne att starta bilen med startkablar och jag klantade mig och kopplade den röda kabeln på minus istället för plus vilket sedermera lurade mig att jorda pluskabeln istället för minuskabeln. Vi upptäckte detta ganska snart och kopplade allting rätt men batteriet ville ändå inte. Nu undrar jag om bilen kan ha tagit skada av detta, till exempel ifall säkringar kan ha rykit eller kanske värre saker ändå? Någon som vet?
#1576921
DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopplat enligt skissen. Men det borde gnistrat rätt ordentligt och rykt om kablarna inom några sekunder när dom anslöts om det var bra kontakt på startkablarna. Det ni gjorde var att kortsluta grannens batteri var inte grannens bil igång när kablarna anslöts så bör även den bilen klarat sig förutom batteriet som kan tagit stryk, kunde ni starta grannens bil efter att ni anslutit kablarna måste det ha varit dålig kontakt på startkablarna annars finns det inte en chans att det skulle gå.
#1577313
Tack så mycket för svaren. Nu har jag bytt batteri på bilen och har resultatet…

Skärmarna och mediapanelen fungerar inte (vet inte om det är den eventuella felkopplingen eller om det snarare är det tidigare problemet med batteriet som orsakat detta). Förardisplayen är svart förutom några varningslampor, mittendisplayen är också svart, mediapanelen är även den svart + svarar inte när man trycker på knapparna (till exempel avfrostaren, radion, AC och så vidare).

Utöver detta fungerar inte keyless heller. Jag kan inte öppna bilen med fjärrnyckeln utan måste låsa upp manuellt. Kan inte heller starta bilen om inte nyckeln sitter i nyckelhålet.

Allt annat fungerar fint… Tänker att jag startar en ny tråd om detta och vad som kan tänkas vara orsaken till problemen och hur man då åtgärdar dom :-)

Jag har samma fel på min V90 MY19. BÅD[…]

VDASH- cem pin

Vet inte om frågan varit uppe tidigare (hitt[…]

Mjukvara 3.0.3

En sak som jag noterat på min XC60 T6 Rechar[…]

Just läckage på insugs sidan (efter LMM[…]