Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NickeL73
#1576815
Har indikering på att min förardörr är öppen. och bilen ej går att låsa.
Har ej kommit så långt som att börja kolla kablage mm. Låser jag dörren manuellt så går den att låsa upp på fjärren. Måste dock trycka minst 3ggr på upplåsning innan den går att öppna. SÅ jag misstänker att även upplåsningsmotorn är lite trött.
Var på volvo och fick ett artnr på ny låskista. 31416681. Hittar nya lås på både Auto-doc och även skruvat. Men tyvärr inget med detta nummer. Hittar ingenstans på nätet att den kan ersättas med ett annat lås heller. Enligt utrustnings specen på min bil så har jag Låskod L202. -Central lock type blocked mode. Är det någon här som vet om jag kan byta ut låset till någon annan modell.
Pris på en ny original var 2700 och en beggad från skroten är jag ej sugan på att köpa.
Bilen det gäller är en V70 D5 awd -08 Med vanlig fjärr/Nyckel
Användarvisningsbild
av tek
#1576908
Hej.
Kolla kabelhärvan mellan karossen och dörren. Vanligt fel med kabelbrott/avskalad isolering där, speciellt på vänster fram efter som den används mest. Det sitter ett buntband där som verkar skava av kablarna. För mig var det iof bakdörren som inte gick att låsa/låsa upp men den styrs tydligen av boxen i framdörren eller så är det busskabeln som går vidare från framdörren till bakdärren. På min var en av helt, en nästan av och dom två grövre var isoleringen avskalad på.
Rekommenderar att kränga av "gummislangen" i dörränden och knipsa bort buntbandet som sitter någon cm upp även om man inte fått problem än. Tror man kan lyckas med det utan att ta bort dörren. Kan iof vara en risk att man sliter av en redan skadad kabel men den är ju redan skadad så...
av NickeL73
#1577006
Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grön/lila kabeln. Men hade även 3 kablar till som var skadade. Men C-låset är extremt trött måste trycka flera gånger så åker på och byta den. Men tyvärr så är det en djungel med vad som finns att köpa.
VDASH- cem pin

du skriver att du köpt deras ODB menar du d&a[…]

Vad har du för symptom? Varnar den för n[…]

Jag har 2 S80T6 som stått några å[…]

Lagom trångt 😂 det funkade tack för hj&[…]