Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kattstrid
#1576600
Hejsan,

Jag äger en S80 T6 Automat.

Är det lönt att byta olja i växellådan i förebyggande? Den växlar mjukt och fint i detta nu.

Det gäller en 2008.

Jag har Premium Sound, men jag tycker inte ljudet är något bättre än våran V40 CC -18, som har HP-systemet. Är det normalt? :)

Är det vanligt att turbon går på dessa? Bilen har gått strax över 20k mil.
av rosefors
#1576602
Växellådsoljan i automatlådan ska bytas runt vart 10.000e mil, oavsett vad Volvo och andra säger.

Om du har premium sound i denna bil så står det Dynaudio på gallret på instrumentpanelen. Gör det det?

Isåfall är det vanligt att basarna i dörrarna har lagt av.
av Kattstrid
#1576604
Hejsan, tack för svar. Ska ta in offerter.

Ja. Dynaudio. Jag upplever att ljudet är väldigt lågt tills jag skruvar upp till ungefär 50%, hur felsöker jag. Och vart sitter dessa basar?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1576612
Jag hade en XC60 med likadan motor/låda. Bytte olja i automaten vid 11000 mil och det var märkbar skillnad före/efter bytet, framförallt mjukare växlingar även om de inre upplevdes som hårda innan.

Jag hade Dynaudio-steroeon i den och jag tyckte den var helt suverän, om du inte tycker det tror jag det är något knas på anlägggningen. Den skall va bättre än H-K systemet och långt bättre än HP.
av Kattstrid
#1576617
Tack för svar.

Okej. Så suveränt är inte mitt ljud, det måste vara något fel. Inställningarna för ljudet är återställt. Detta med Equalizer kan jag inget om. Vid 50% ljud så Börjar det höras..

Finns inga felkoder.
av rosefors
#1576619
Skruva ner diskanten max och upp basen max i inställningarna. Stäng av dolby/centerhögtalare och skruva sedan balans och fader i botten åt endera håll så du kan höra högtalarna från en dörr åt gången samt skruva upp volymen. Du borde nu tydligt höra om bashögtalaren i respektive dörr fungerar som den ska.

Spela från en gammal hederlig CD-skiva så vi vet att det inte är något fel på ljud in.
Senast redigerad av 1 rosefors, redigerad totalt 0 gånger.
av rosefors
#1576620
Du bör kanske också kontrollera vilka högtalare som faktiskt sitter i. Som sagt väldigt vanligt att dynaudiobasarna lägger av så mest troligt är att det antingen är trasiga basar eller utbytta högtalare.
av rosefors
#1576625
Kanske ska notera att dynaudiosyatemet har tre högtalare i framdörrarna vilket innebär att mellanregister fortfarande bör låta, med det är alltså basen som ska låta och kännas tydligt.
av PeterJV8
#1576736
Hej
köpte ett kit med 4 högtalare på vparts funkar bra.
Har en S80 awd v8 -07 med dynaudio.
Mvh Peter J
av Kattstrid
#1576791
rosefors skrev:Skruva ner diskanten max och upp basen max i inställningarna. Stäng av dolby/centerhögtalare och skruva sedan balans och fader i botten åt endera håll så du kan höra högtalarna från en dörr åt gången samt skruva upp volymen. Du borde nu tydligt höra om bashögtalaren i respektive dörr fungerar som den ska.

Spela från en gammal hederlig CD-skiva så vi vet att det inte är något fel på ljud in.
Toppen, tack för tips. Jag ska testa detta efter jobbet! :)

När byttes oljan och filter sist?

Hur får jag loss fördelaren?

Vilken års modell?

Bcm ger felkoder på massa enheter

Bifogar bild :-D

XC40 D4 AWD -19 Upptäckte härom morgone[…]