Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FilleRullarInte
#1576479
Halloj.
Håller på att bli tokig..

Har fått tag på en XC70 D5 - 2008 som stått i ca 2 år. Den har haft fukt i sig och möglat en del.
Vid första tillfället hade rattlåset strulat men gick att starta efter några om och men. Sen dess bärgades bilen hem och sedan kördes den till en sanerare som fixade inredningen. Men när han skulle köra till tvätthallen så hoppade rattlås och startspärren i och han lyckades diagnosera en ärgad CEM.
Fick bilen bärgad hem och sen dess har jag köpt hem en ny CEM som varit på programmering hos firma. Kopplade in den själv och ser i diagnoseringsverktyget att bilen har kontakt med styrenheten. Har då sprayat alla kontakter med kontaktspray och klickat i och ur flera gånger för att nöta bort eventuell ärgning.
Bilen vägrar fortfarande starta med startspärr och rattlås varning.
Tar bort rattlåset som verkar ha fastnat i ”ur”-läget. Köper en ny och bilen startar på direkten! Dagen efter är dock samma varningar igång.. Läser på forum att rattlåset behöver kodas så skickar in till samma firma och får som svar att jag köpt fel lås och den går ej att koda. De hänvisar till ett annat identiskt lås med annat nummer som jag beställer till dom och de kodar. Jag får hem låset och bilen startar direkt. Stänger av och testar igen. Bilen varnar för samma startspärr och rattlås igen..
Har ryckt i alla kontakter och rattlåset får ström.

Tack på förhand

Tog tag i rostfläcken på hjulhuset i mo[…]

V50 2,0d -08 startar inte

Det högra spjället om man står fra[…]

C30 2,0D Ryckig vid jämn gas

Har ett problem som upptäcktes för n&ari[…]

Byta TRM?

Gav mig på att byta TRM (trailermodul) idag […]