Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mufflon
#1575231
Nyss fått meddelande om detta, det är lilla reservbatteriet som ska bytas, men VOC fungerar felfritt, bara detta irriterande meddelande som måste kvitteras i bilen varje gång bilen startas.

Frågan: Kan man nolla detta utan att byta batteriet så man slipper meddelandet?

Alltså bara fejka ett byte av batteriet eller nolla räknaren eller hur det nu fungerar!? Tips?

Eftersom allt med VOC fungerar och att 2G/3G snart läggs ner är jag för snål att betala för ett nytt reservbatteri (3 V), men vill slippa servicemeddelandet som måste kvitteras i bilen hela tiden.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1575234
Du kan säga till enheten att du bytt batteri, så försvinner varningen. Men om du inte bytt batteri kommer felet tillbaka tämligen omgående då batteriet är dåligt.

Om du är för snål för att byta batteriet får du nog leva med felmeddelandet, det är priset för din snålhet :)
av mufflon
#1575247
Tänkte om det var en enkel räknare och inte en funktion som mäter konditionen på batteriet?
Hur säger jag till enheten att jag bytt batteri? VIDA som gäller eller icarsoft också?

Känns trist att kosta på batteriet nu när det bara är dryga året med funktion kvar...
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1575252
När det stängs ner så lär man snällt få betala för att inaktivera voc helt, för att slippa varningarna :oops:

Om dom inte lägger in avinstallation i servicen.
av mufflon
#1575254
Dom borde ju åtminstone bjussa på en gratis inkallning och bortplockande när de inte erbjuder en lösning för vidare funktion.
Men ingen som vet hur man "nollar" batteriet, alltså talar om för bilen att det är bytt (utan att det är det).
Användarvisningsbild
av MartinS
#1575267
Det fungerar med Vida och lite bättre Icarsoft, jag har den funktionen i min Icarsoft Max, men inte i min icarsoft VOL 2.0.

Det är inte en räknare utan den mäter den faktiska funktionen på batteriet, "analysen" nollas när man säger till bilen att man bytt batteri. Teoretisk sett borde bilen förstå att batteriet är bra igen om man bytt, möjligen att den gör det också om man väntar ut den, men instruktionen säger att man skall meddela bilen att man bytt batteri,
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1575271
Steffe3 skrev: lör 06 apr 2024, 11:58 När det stängs ner så lär man snällt få betala för att inaktivera voc helt, för att slippa varningarna :oops:
Helt övertygad om det blir så. De som är så dumma att de inte köper nya el-Volvos får stå sitt kast... :-(
av mufflon
#1575294
MartinS skrev: lör 06 apr 2024, 14:01 Det fungerar med Vida och lite bättre Icarsoft, jag har den funktionen i min Icarsoft Max, men inte i min icarsoft VOL 2.0.

Det är inte en räknare utan den mäter den faktiska funktionen på batteriet, "analysen" nollas när man säger till bilen att man bytt batteri. Teoretisk sett borde bilen förstå att batteriet är bra igen om man bytt, möjligen att den gör det också om man väntar ut den, men instruktionen säger att man skall meddela bilen att man bytt batteri,
Jasså finns det i Max, var hittar man det? Är det någon ny uppdatering som behövs eller har det funnits hela tiden? Ett tips skulle sitta fint var jag ska leta och heter det "nytt batteri" eller nåt liknande?

Oseriöst skrivet tycker jag. Det är ju […]

Det är förmodligen ev SV lampa. Den finn[…]

Jag har bytt oljan på min men det är en[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]