Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1575006
Hej, har ett problem här.

Svägerskans Volvo V70 2011, 2,5 FT motorn: funkar perfekt förutom att det kvider mycket när AC är igång särskilt vid lägre motorvarv och tomgång. Det låter enbart när AC-kompressorn är aktiv (testat via knappen för detta) då låter den mycket märkbart och illavarslande i mina öron. Kvider, råmar nästan, låter som fel i ett lager.

När AC är i läget "off" så finns inga som helst konstiga missljud, enbart när den är "on". Har såvitt jag kan förstå inget med kupéfläkten att göra enbart AC-kompressorn.

Tips och råd mottages tacksamt:

Fråga 1. Kan det vara någorlunda säkert att köra bilen med avstängd AC tills en kompetent verkstad kan felsöka och åtgärda?

Fråga 2. Är det någon som vet om det finns ett magnetkopplat frihjul till AC på dessa årsmodeller? Om det är så, kanske det inte är kompressorn det är fel på utan magnetkoppling/frihjul vilket blir en betydligt enklare och billigare affär.
__
PS. Editerade titeln, bilen är årsmodell 2011 inte 2013 som jag först skrev.
Senast redigerad av 3 Leopold, redigerad totalt 0 gång.
#1575018
Stort tack för svar, rosefors. Jo jag har sekatören i högsta hugg, tänkte bara att det kunde försvåra felsökning när nu någon förmodat kompetent person kan felsöka.

Jag är inte speciellt bra på att kunna pinpointa vad som är felet i detta, det är bara att jag hör att något är allvarligt fel och att det måste åtgärdas.

Som "backdrop" till detta: vi har en snarlik bil, S80 -07 2,5 T (bensinare den också). Härom året råkade vi ut för att AC-remmen brann av och hamnade i kamremmen som kuggade över ett antal kugg på både insugs - och avgassidan. Bilen kunde med nöd och näppe tuffa in på en närbelägen mack för egen maskin, motorn kunde inte startas igen därefter. Bilen bärgades till verkstad. Enligt vad de sade så hade kompressorn skurit, därav tvärstopp på remhjulet och remmen brann av och hamnade i kamremmen. Idiotisk kostruktion men så är det.

Vi hade stor tur i att det kuggade över precis lagom mycket för att det inte skulle bli ventilsallad, med motorbyte och ev skrotning av bilen då pga orimlig insats. Affären gick loss på ca 24.000 kr, byte kompressor etc, full ac-service inkl fyllning, byte kamrem etc. Och då hade vi kanske "tur" som sagt
__
PS. I vårt fall fanns det inga hörbara indikationer alls, iaf inga jag var känslig på vid och kring tillfället. Det kom som en blixt från klar himmel kan man säga. Men nu när jag hör att det klart onormala grejer så måste jag agera såklart och ja, klippa ac-remmen låter som en rimlig quick fix.
#1575154
Det är sannolikt kompressorn som gjort sitt. Magnetkopplingen snurrar oberoende om kompressorn är påslagen eller inte. Vid "ON" läge driver den kompressorn och vid läge "OFF" snurrar den "på tomgång", så att säga, utan att driva kompressorn. Hade missljudet härstammat från magnetkopplingen eller rättare sagt från dess lager, hade du hört missljudet i båda fallen dvs i båda lägena. Du hade därmed inte behövt kapa den korta elastiska remmen utan ett tryck på "OFF" hade varit tillräckligt, men det skadar ju inte ...
#1575158
Tack Yaniz, jo det var så jag resonerade och det låter logiskt. Inga missljud med avstängd AC, borde betyda att allt är frid och frödj tills detta blir fixat. Har inte klippt remmen ännu, jag "träffar bilen" först i morgon och då slipper vi kanske det momentet.

Sedan vet jag ju inte om det sitter samma typ av kompressor (on/off) i denna årsmodell som i vår S80 -07 men det är väl troligt.

En relaterad fråga: vart vänder man sig för att få det fixat på bästa sätt, är det vanlig verkstad eller är det bättre att vända sig till en firma som specialiserat sig på bil-AC? Gissar att märkesverkstaden tar uppåt 15 kkr för att byta kompressor med allt runt denna operation.
#1575164
Om det bara är ett kompressorbyte det handlar om (utan läckage i kondensorn) och om du inhandlar en ny kompressor från någon tysk näthandlare för halva priset än i Sverige bör du kunna komma undan med ca: 5-6000kr, inklusive kompressor. Svenska skrotnissar säljer begagnade kompressorer för i stort sett samma pris som nya kostar i Tyskland. Själva bytet är ingen kärnfysik utan ett mycket okomplicerat och enkelt förfarande om man har kunskap, vacuumpump och maskin för återvinning av köldmedium:
1) Köldmedium (gas) ska återvinnas
2) Tömning av gammal kompressorolja. Täthetsprovning och läcksökning.
3) Byte av kompressor (mycket enkelt, dock ska man se till att få det gjort skyndsamt alt plugga igen rören, eftersom torkfiltret i kondensorn snabbt drar åt sig fukt)
4) Täthetsprovning
5) Dags för ordentlig vakuumsugning (eventuellt först genomsköljning om kompressorn skurit mm)
6) Påfyllning av PAG-olja och köldmedium (gas)

Nej, du behöver inte låta en märkesverkstad göra jobbet. AC-firmor är visserligen specialister på området, men frågan är om de vill skruva dit en kompressor som kunden släpat dit. De tjänar inget på kompressorn, så det brukar heta att då gäller inte garantin (vilket iofs är rimligt). Personligen hade jag köpt en kompressor i Tyskland och vänt mig till en mindre verkstad som erbjuder ac-service.
#1575179
Innan man ger sig på att byta någon kompressor ska man ta av kopplingen och kontrollera tillhörande lager samt spole. Det brukar vara detta som skär eller magnetspolen som sväller och låter ÄVEN om det inte låter när kompressorn är frånslagen. Särskilt om bilen gått mellan 20-30k mil.

Så börja med det.
#1575189
Stort tack för mycket värdefull input, Yaniz och rosefors! Den där magnetkopplingen du visar, rosefors, ser verkligen inte riktigt klok ut. Bilen (V70 2,5FT 2011 inte 2013 som jag sade tidigare) har rullat drygt 25 k mil så det är väl högst troligt att det kan vara kompressor och/eller magnetkoppling som behöver bytas vid det här laget.

Jag har inte möjligheter att hjälpa bilens ägare med detta för egen maskin så att säga, enda jag vill är att hon inte ska behöva genomlida samma typ av haveri som vi fick utstå med allt skit runt omkring (bärgning till verkstad ett par timmar hemifrån, hyrbil, dryg rep-räkning osv).
Haldex

Haldexkopplingen har förekommit i flera varia[…]

Irriterande ojämn blinkers

Frågan togs upp av ViBilägare för[…]

Anledningen att det nog inte följde med n&a[…]

Min första tanke är att felkoderna inte […]