Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av arvidmelander
#1574265
Hej. Börjar bli galen på bilen nu.
Det började med att bilen var orkeslös och nu har jag (vad jag vet) kollat allting
Har för tillfället felkoderna
P00bd00 luftflöde högt
P226200 turbo/ super Load boost not detected
P047168 avgastrycksensor grundfel för beräkning
Jag har bytt turbon nå den Gammla hade början på lagerras
Sedan rengjorde jag egr ventil och kylare då den var igensatt
Bytte sedan Map sensor
Hade in bilen på Rejmes för felsökning och de sa att jag skulle kolla om klaffarna på nya turbon öppnade ( de kollade även över alla vakumslangar och insungslangar)
Jag hittade även att röret till avgastrycksensorn var igensatt och skadat så bytte den, det var därefter jag fick felkoden p047168 samt så bytte den från för lågt luftflöde till högt när jag bytte röret. Har testat att byta själva sensorn från Gammla avgas sensorn utan skillnad.

Nu vet jag inte vad jag kan felsöka här näst eller vad felet kan ligga i alla förslag och hjälp uppskattas då jag känner att jag lagt lite för mycket tid och pengar på den här bilen.

Mvh Arvid
Användarvisningsbild
av MartinS
#1574266
Om du inte redan gjort det kan det vara intressant att jämföra lite tryckvärden med bilen avstängd, t.ex. MAP-sensorn, atmosfärtryck etc. Tror det kan sitta någon på IC, LMM eller insuget också. Se om någon sticker ut... När bilen är avstängd bör de va ganska samstämmiga.
av Ceska
#1574267
Precis som MartinS säger jämför börvärdet mot ärvärdet om någon av givarna sticker ut speciellt med avstängd motor. Ser man inte det då är det ut och köra och logga olika givarna för att se vad som avviker.
av arvidmelander
#1574292
Jag har testat kollat lite olika värden men tycker inte något sticker ut utöver det ovanliga (om jag inte missat något viktigt) det enda är att turbinregleringsventilen, förbikoppling inte har något tillstånd. här kommer lite bilder på hur det ser ut

Endast tändning
IMG_1747.jpeg
IMG_1747.jpeg (1.56 MiB) Visad 285 gånger
Tomgång
IMG_1749.jpeg
IMG_1749.jpeg (1.53 MiB) Visad 285 gånger
IMG_1748.jpeg
IMG_1748.jpeg (1.22 MiB) Visad 285 gånger
Användarvisningsbild
av MartinS
#1574297
Lite märkligt att inloppsgrenrörets tryck står stabilt på 100 oavsett avstängd eller tomgång medan de andra rör på sig.

Jobbigt med svenskt språk, översättningarna haltar lite känns det som. iCarsoft?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1574301
Jag har också ett par olika iCarsoft, kör dom bara på engelska så slipper man fundera på vad dom menar :)
av arvidmelander
#1574305
Kanske ska börja göra det jag med.
Men tror du på att kanske byta map givare. Den jag köpte va en riktig billig på AUTODOC. Ser inte identisk ut vid själva mättråden men de ger samma värden iallafall
Användarvisningsbild
av MartinS
#1574312
Njae, känns lite långskott att byta, men jag skulle nog logga det värdet under körning till att börja med. Om du inte märkte någon skillnad med den billiga skulle jag nog sätta dit originalet igen.
av vrmlnd
#1574322
arvidmelander skrev: tis 26 mar 2024, 22:33 Kanske ska börja göra det jag med.
Men tror du på att kanske byta map givare. Den jag köpte va en riktig billig på AUTODOC. Ser inte identisk ut vid själva mättråden men de ger samma värden iallafall
Det brukar räcka att göra rent den gamla, om den ser ut som jag tror den gör. Om nu slangar + turbo är ok, hade jag tagit en kik på magnetventilen.
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]