Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wassberg73
#1573563
Hej!
I februari brann dieselvärmaren i min xc70 d5 (2010). Hela värmaren med fläkt byttes för två år sedan.
Enligt volvo har det skett p.g.a. en skada på avgasröret så att avgaser från värmaren läckt ut innanför hjulhuset. Avgaserna har dels smält innerskärmen i hjulhuset men även elektronik som finns där.
Förutom det så har även hela värmaren smält ihop så den är kass och måste bytas. Totalt går det på 17tkr och den större delen av det är en ny värmarenhet.
Har kollat med försäkringsbolaget om det kan tas som en brandskada men de menar att de endast ersätter följdskador och eftersom skadan orsakats av avgaserna från värmaren så kan de inte ersätta själva värmaren.
Men jag förstår inte hur värmaren kan ha brunnit. Det finns ju ett överhettningsskydd som borde ha slagit till innan värmaren blev så het att den brann upp?

Skickat från min SM-A526B via Tapatalk

av wassberg73
#1573601
Jo, att avgaserna från det trasiga avgasröret brände plast mm förstår jag.
Men jag förstår inte varför även värmaren brann såvida inte avgaserna brände elektronik som i sin tur gjorde att värmaren inte slog ifrån.

Nåja, jag får be verkstaden förklara lite bättre.


Skickat från min SM-A526B via Tapatalk

av skarj
#1573777
Bytte du själv, eller firma? Om felet beror på felmontage borde ju firman vara skyldig att ersätta en ny värmare om felet (brand av värmaren) beror på felmontaget, annars har ju skadan på avgasröret inget att göra med det inträffade, förutom smält innerskärm som firman också ska fixa, är det du själv som står för monteringen och skadan lär det inte bli roligare än att betala för att få det åtgärdat.
av wassberg73
#1573837
Avgasröret har fått en spricka i en skarv i övre delen av hjulhuset. Förmodligen när jag kört över en snökarm eller liknande så att avgasröret tryckts uppåt där det kommer ut under bilen.
Verkstaden förstår inte heller riktigt varför brännaren har brunnit ihop men det är svårt att felsöka när allt har smält.
Det blir att installera en begagnad värmare istället. Försäkringen täcker allt utom själva värmaren så istället för 17tkr landar det på 8tkr.
Måste kolla om det går att skydda avgasröret på något sätt så det inte händer igen.



Skickat från min SM-A526B via Tapatalk

av skarj
#1573946
Jag förstår, det är yttre påverkan.
Vad är det för försäkring som täcker något på en såpass gammal bil? Volvia?
av rosefors
#1573948
Alla bolag täcker alltid skador oavsett ålder på bilen så länge den är helförsäkrad och om det inte gäller maskinskada. Maskinskada har generellt en åldersgräns på 7-10 år eller runt 15000 mil, vilket som inträffar först.

Med undantag för Volvia då. Dom vill helst slippa med just det argumentet, att den är gammal, men tar ändå betalt. Sådan är min erfarenhet.

Men då detta var brand så ska ju den delen täcka för det som brunnit, vilket det också gör.
av wassberg73
#1573950
Den är helförsäkrad hos Folksam. Jo det är en brandskada så självrisken var inte så hög heller, 750kr. Så det var något positivt i eländet

Skickat från min SM-A526B via Tapatalk

Hur många mil per år kör du ungef[…]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]