Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1573405
1.6d i den med.
Ja, så länge offset värdet stämmer överens med givarens värde är det ointressant vad givaren säger iom förtrycksventilen justerar med offset värdet.
Om offset värdet ändrats, tex pga slitage på förtrycks ventilen... Så justerar bcm trycket fel. (Dvs bcm släpper igenom för mycket tryck iom slitaget ökat toleranserna som inte är kompenserade med rätt offset värde.)

Har för mig jag sökte på förtrycksventil/bromstrycksgivare i vida. Då fick jag upp nå infoblad om olika givare. Där stod det om adaptiv bla bla.
#1573457
Det verkar lite som min teori spricker, följande står att läsa i Vida:

Offsetvärdet är ett adaptivt korrigeringsvärde som anger den individuella avvikelsen för givaren. Styrenhet bromssystem (BCM) använder värdet för att alltid ha rätt startvärde vid uppstart av systemet för DSTC/ESC. Om normalvärdet ändrats under en körcykel lagras värdet ner efter tändning av i styrenhet bromssystem (BCM) EEPROM-minne och laddas sedan upp till arbetsminnet vid tändning på.
Offsetvärdet kan förändras även kort efter att tändningen slagits av.

Bromstrycksgivare, offsetvärde
Aktuellt värde denna körcykel.

Bromstrycksgivare, lagrat offsetvärde
Värdet lagras i styrenhet bromssystem (BCM) EEPROM-minne.



Värdet verkar med andra ord justeras kontinuerligt... Undrar hur det går till.
#1573472
Va till volvo och surrade, inget dom skulle göra någonting åt.
Blev bättre efter att jag böt tillbaka till lite slitna belägg... Nya belägg + skivor låg på...
Beggade belägg + nya skivor funkar men ligger på pytte pytte lite. Luften klarar av att kyla dom och hålla dom på atmosfärs temp.
Kan ju vara så att biltemas belägg är lite tjockare än original. Eller att dom är billigare av en anledning. Så små marginaler på nyare bromsar!
Ska nu köra bilen ett tag och se om det blir bättre eller sämre!
Medelförbrukningen ligger runt 5.0 blandad körning. Så är väl inget som ligger och bromsar bilen nu iaf verkar det som!
#1573536
Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.
Körde 8-9km utan o bromsa nu... Fram va iskalla. Bak ljumma.
Resonerar att vid fel på bcm tryck ut på systemet så borde alla 4 bromsar haft samma symptom.
Återkommer senare under veckan med resultat!

Är det värt pengarna att montera en s[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]