Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Roy
#1572747
Volvo V70 D4 2015
Jag får då och då ett larm om att strålkastrstyrningen inte fungerar.
Dvs systemet när halvljuset styr när man vrider ratten.
Det fungerar heller inte, bara ibland, brukar kolla när jag svänger in hemma och ser ljuset på väggen.
Vad kan detta vara?
Tänker mig någon form av mekaniskt länkage som kärvar och kan smörjas, eller någon liten motor som går trögt.
Tänkte fråga först och leta under hufven sen..... Kan ju underlätta om någon rean löst liknande problem.

Inte för att detta system är så väldigt effektivt, kan gott vara utan, men larmet kanske man gnäller om på besiktningen?

Roy
Användarvisningsbild
av apersson850
#1572814
När jag hade problem med min ABL var det styrsystemet som sitter under strålkastarenheten som var orsaken. Det i sin tur berodde i mitt fall på att jag hade dängt till ett rådjur med lyktan (lyckades undvika ett rådjur, men de var två tillsammans) så glaset sprack och så rann det ner vatten i styrenheten, för det regnade förstås när detta hände.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1573420
Det är ett elektroniskt styrsystem. Själva motordriften överlevde, man det spelade ingen roll, för lyktan var ju trasig och sådana reparerar de inte på verkstad. De byter och då får man en ny motordrift. Däremot flyttar de styrenheten under lyktan. Men i mitt fall gick det alltså inte bra, för den överlevde inte vattnet.
OM RYSSEN KOMMER

"Kanalen har idag endast ringa trafik, 10&nda[…]

V70 t5 bolmar rök

Har inte riktigt vågat köra längre[…]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du k[…]

Ja, det börjar fungera som det ska efter att […]