Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
#1572253
Behöver byta ac-kompressor på min V70 och har ringt runt ang pris som hamnat från drygt 10K till knappt 15K. Har förstått att det inte är så enkelt som att bara byta kompressor utan systemet ska vacuumsugas, läcksökas, PAG-olja påfyllas och torkare bytas efter kompressorbytet. Tycker 10K är lite väl mycket för en 15 år gammal bil så jag tänkte köpa en begagnad kompressor på skroten, eventuellt byta lagret i magnetkopplingen och montera den, därefter lämna in den för påfyllning av köldmedium. Gör jag allt själv med en beggad kompressor utan vacuumsugning och påfyllning kan jag komma undan med 3-4 000 kr. Funkar den några år är jag nöjd, sedan blir det byte till nyare bil.

Min frågor:

1) Är det enkelt att byta kompressorn? Görs det uppifrån eller underifrån?

2) Hur byts torkare? Har hört att det krävs speciellt verktyg för detta?

3) Något mer jag bör tänka på i samband med kompressorbyte?

Bilen är en bensinare modell v70 2.5T 2008 (motorkod B5254T6)

Tacksam för svar
#1572259
Om det ändå vore så enkelt. Det ökända lagret i magnetkopplingen skar i somras och när jag skulle skruva bort centrumbulten för att få loss magnetkopplingen brast bulten dvs bultskallen. Inte en chans att få loss resten av bulten M6 ur gängorna. Dessutom sitter magnetkopplingen som berget på komressorn. Så det blir att köpa ny (begagnad) kompressor.
#1572269
Du byter underifrån.
Remmen som driver kompressorn är en elastisk rem utan spännare vilken kan vara lurig att få på. Man kan i samband med att man skruvar fast nya kompressorn vinkla kompressorn, hänga på remmen och sen tvinga kompressorn i rätt läge med bultarna.
Torkfiltret sitter i gaveln på kondensorn och den byts i sin helhet. Osäker på om fronten på bilen måste väck eller om den går att få ut ändå, men fronten är inte svår att få bort.

Kompressorn hittar du ny under 3k från tex autodoc, kondensorn ligger väl på ca 1k och ny rem är ju inte många kronor.
#1572478
Tack för svar alla som svarat.

Variosboy, menar du att torkfiltret är en intgrerad del av kondensatorn dvs hela kondensatorn måste bytas?

Rosefors, att borra ut bulten och gänga om låter som en bra idé, men att borra ut bulten med kompressorn hängandes verkar vara en svår uppgift med tanke på att det blir något svajigt att borra i bulten med hängande kompressor. Dessutom är bulten en M6, vilket innebär att jag behöver borra med en tunn borr som lätt går av om inte kompressorn är fixerad och stabil under borrningsmomentet. Går borren av en bit in i bulten så blir det omöjligt att borra ur den del av borren som gått av. Men jag kan ha fel.
Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&ari[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave