Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1572128
Hej!

Jag har ett stort problem med min Volvo v70 2016 d3 och det är att bilen ofta är väldigt slö och kommer inte upp i fart. Dessutom hackar den till väldigt ofta när jag släpper på gasen. Motorlampan lyser konstant, när jag släcker den så börjar den lysa nästan direkt igen.

Felkoden jag får från Icarsoftläsaren är: P2262 Väntar/Lagrad Turbocharger/Supercharger Boost Pressure Not Detected - Mechanical.

Hade inne bilen för felsökning i måndags förra veckan och då fick dom upp felkod om någon signalkabel till luftmassemätaren. Ser inget kabelbrott någonstans. Kan det verkligen ge felkod på det jag fått på Icarsoftläsaren?

Jag har testat med en ny luftmassemätare, bytt Laddluft/Intercoolerrör då det var ett större hål i slangen, EGRventil, laddtryckssensor & magnetventil. Är det så att turbon helt enkelt har gett med sig? Bilen har rullat som gammal taxi och snart rullat i skrivande stund 45.000 mil. Det är sällan men ibland som bilen också reagerar på gaspedalen och kommer upp i fart normalt som den ska göra, mer sällan än ofta så att säga.

Har kollat alla slangar, dom ser hela ut, kan inte riktigt se något hål i slangarna. Det är dock väldigt mkt olja under turbon så något läckage kanske det är ngnstans?

Behöver verkligen råd och tips på vad jag kan göra och felsöka :D Stort tack för svar och ert engagemang <3
#1572135
Jag hade samma felkod på min V60 när tryckgivaren till inloppsluften var trasig, men det verkar som att du har bytt den?
Den har (åtminstone till min bil) art.nr VO31405341.

På min bil (under motorkåpan) fanns det också olja. Först trodde jag det var läckage vid turbon men efter en grundlig tvätt visade det sig att den fuktar lite från ventilkåpspackningen och hade inget med att bilen var slö att göra.
#1572138
Min orkade ibland inte hålla farten på landsväg. Byte av den så kallade TMAP-givaren (Temperature/Manifold Air Pressure) hjälpte. Den påstod att det var mer laddtryck än vad det verkligen var, så bilen ville inte överladda alls.
#1572173
Aha, nu fattar jag vad det är för skillnad på en laddtryckssensor och en MAP-givare, trodde jag bytt MAP-givaren men kollat runt lite på youtube och ser att MAP-sensorn har jag inte testat att byta. Ska köpa en MAP-sensor och se om det är problemet. Återkommer med resultat! :) Stort tack på förhand för era svar! =)

EDIT: Vart tusan sitter MAP-sensorn på en Volvo v70 2016 D3 med motorkod T4204T9?!
#1572287
Jag antar att du menar TMAP nu.
Jag vet inte var den bor när du har en VEA-motor. På min gamla 5-cylindriga sitter den på röret som är den nedre anslutningen till vänster på laddluftkylaren, under en massa andra mojänger. Med god vilja kan man någorlunda få en skymt av den uppifrån, innan man plockar undan lite för att komma åt den.
Någon som har pillat med detta på VEA får upplysa bättre.

Lite bilder tack? Vad kostar den?

Köpa s40/s60?

T4 (Ford) förefaller vara en bra motor vad ja[…]

Det beror på att oljan inte har kvar t[…]

Lyktorna: Jag vet inte hur stort bekymret ä[…]