Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gutten23
#1571773
Tjena redan löst detta, men tänkte att det kunde vara kul att dela med sig. Då det var helt omöjligt att få ur den. Man brukar ju bara behöva ta en hammare och knacka ur drivaxeln ur hjullagret.

Det gick inte i det här fallet. Den var, så grovt fast rostad. Det slutade med att vi tog ut hela ”Wheel huben” kommer tyvärr inte på vad det heter på svenska. Vi la iallafall den i hydrauliska pressen. Vi pressade mer en 10ton. På drivaxeln för att försöka få ut den. Hände ingenting den rubbades inte ens. Vi har värmt och gjort allt vi kunnat.

Nu tänkte jag fråga hur ni hade gjort. Vi gav iallafall upp och beställde ny drivaxel och hela huben?
Senast redigerad av 1 Gutten23, redigerad totalt 0 gånger.
av emtor
#1571774
Jag ville ha försökt med värme och ett stearinljus.
Man värmer till den rostiga delen blir så varm att stearinet smälter och blir tunnflytande. ett par hundra grader brukar räcka.
Pressa stearinljuset på och fortsätt värma.
Stearinet kommer nu att sugas upp i rosten och ett lite knack med en hammare är allt som skall till för att lossna drivaxeln.
För skojs skull, försök denna metoden på den gamla drivaxeln/huben för att se om det funkar.
Jag har lossnat riktigt tjuriga muttrar och bultar med denna metod.
av emtor
#1572205
Om det funkar så har du oavsett inte kastat bort pengar på att köpa nytt.
Om hub'en är riktig rostig så finns det möjlighet för att den ville blivit lite för stor när rosten är borta.
Ett nytt hjullager som dansar polka inuti hub'en vill man ju inte ha.
Återkom gärna och tala om hur det gick med stearinmetoden.
av Gutten23
#1575875
Hej hade helt glömt borta detta. Testade det och funkade tyvärr inte. Kom fram till att hjullagret hade blivit ovalt på något sätt. Vi pressade till och med sönder hydralpressen på 10 ton. Nya huben sitter på bilen nu iallafall. Får bli att testa detta knep vid liknande situationer.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]