Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kahnd
#1570719
Tjena,

Gäller v70 1,6d från 2014…. Luktade avgaser och det konstaterade att det troligen var tätning till spridare som var kass. Denna byttes på två spridare och doften försvann dock så började bilen gå kasst. Vid gaspådrag från typ 60-70 km/h och även vid jämn landsvägsfart så skakade bilen som om bakhjulen var ovala. Därefter byttes en av spridarna, den som såg ut att ha läckt mest, och fenomenet minskade drastiskt men absolut inte helt. Inga felkoder och inga varningslampor lyser. Tänker att den andra spridaren också behöver bytas men varför händer detta? Den gick kanon innan tätningsbytet. Alla fyra spridare ska vara kalibererade och den som är bytt inkodad. Bilen startar och går fint på tomgång… känns bara som den går värre vid hög belastning och segdragning.
av Kahnd
#1571733
Hej igen. En verkstad tror att byta drivaxlar kan lösa problemet. Men frågan är om problem med drivaxel kan komma plötsligt och varför skulle byte av spridare minska symtomen så kraftigt, men inte helt.
av emtor
#1571816
Byta drivaxlar? -Båda två???
Så du förklarar grejen med spridare och verkstaden vill byta drivaxlar . . . . låter skumt.
Var det Hassans Kamel och Bilmek AB?
Verkstaden kunde ha lyft upp bilen och kollat drivaxlarna. Tar fem minuter, men nej,-dom vill bara byta?
av Kahnd
#1571820
Tack för svar! Det är ingen verkstad ”runt-hörnet”. :)

De var inne på att först vänstra men för att vara säker bägge sidor. drivknutar tror jag är ok. Inget missljud som typiskt knackande och det borde väl komma smygande om drivaxeln är kass antar jag, men vad vet jag.
av emtor
#1571837
Lite skumt tycker jag.
"Båda två för att vara säker . . . . . . "
Verkstäder tycker om att byta delar, med vad med diagnostisering?
Talade dom om varför dom misstänkte drivaxeln på vänstra sida, eller menade dom att det kanske/möjligen/kan-vara så-att/det-måste-nästan-vara drivaxeln utan att ha undersökt?
Om dom verkligen har kollat så borde dom kunde tala om att axeln hade glapp i sidled och upp och ner och hur mycket och sedan hur mycket glapp som är godtagbart och normalt. -Också var på axeln glappet förekommer,-i själva axeln eller i stödlagret eller inuti växellådan.
Det borde inte vara så svårt att kolla en drivaxel och med säkerhet fastställa om den är OK eller inte.
Och att byta den andra för säkerhets skuld är ju bara trams. -Antingen är den utsliten eller så är den det inte.
Så här gör man om man vill kolla drivaxeln:
https://www.youtube.com/watch?v=EJQkFPYjh5E
Användarvisningsbild
av apersson850
#1571974
Jag har råkat ut för vibrationer i min D5 också (5-cylindrig). En spridare som styrenheten klagade på har bytts. Det blev bättre, men inte helt bra.
Därefter konstaterades ganska mycket glapp i höger drivaxel. Ett byte av den hjälpte ännu mer.
Lite vibrationer finns fortfarande kvar, men jag har en känsla av att de vinterdäck jag har, som är nya för säsongen, inte blev perfekt balanserade. Jag väntar med fler åtgärder tills sommardäcken kommit på.

Med detta vill jag säga att det behöver inte vara antingen spridare eller drivaxel, det kan vara båda.
av emtor
#1572010
Jovisst,-det kan vara båda, men det jag reagerade på var att det verkade som att verkstaden aldrig tog tag i drivaxeln med händerna och kollade om det fanns glapp.
Det kan också vara motorfäste. Min V70 fick en extrem vibration som varade något sekund som upprepades efter några hundra meter. Efter det kunde jag åka hem utan symptom. Vibrationen var något lik den TS beskriver. Kändes ut som att hjulen var ovala eller fyrkantiga.
Jag var säker på att det var drivaxeln, så jag kollade och fick se att ett motorfäste verkade lite svajigt.
Motorfästet var helt slut, och efter byte försvann vibrationen.
av Kahnd
#1572032
Tjena och tack för svar!

Jag köpte bilen nyss, en välskött långmilare. Oväntat fräsch i chassi, inga klonk eller knek vid gupp osv. Inga vibrationer vid bromsning och inte heller vid körning. Men, dagen efter köp så upptäckte jag/familjen avgasdoft i kupén. Tänkte att det var dieselvärmare men det var inte riktigt rätt doft så jag tog kontakt med säljaren som var villig att fixa felet.

Jag såg att det var lite svart gägga vid spridare 2 och det luktade fränt därifrån. Jag och säljare misstänkte bägge spridartätning och vi kom överens om att en firma på hemorten skulle byta tätning. Detta gjordes på en firma som pysslat med Volvo i många år och lukten försvann, men bilen började gå skit, alltså riktigt illa vid belastning från typ 60-70 km/h som om däcken inte satt fast typ. Av samma verkstad konstaterades att spridare 2 inte öppnade ordentligt så jag sa till dem att byta vilket de gjorde och kodade in och samtliga fyra spridare kalibrerades. Detta minskade vibrationerna drastiskt, men inte helt. Det är nu vibrationer i landsvägsfart konstant som det ökar vid gaspådrag på låga varv så att säga. Nu står bilen hos säljaren och denna verkstad är det som nämner drivaxel. Jag förstår det, för symtomen håller jag med om, men att det skulle hänt samtidigt som spridartätning byttes håller jag för osannolikt. Fanns inte en tillstymmelse till sådan vibration innan bytet av tätningarna. Jag körde från första verkstaden efter tätningsbytet hem och visst, det var isig väg och antispinnsystemet gick igång men det fanns inte fysisk möjlighet att göra lakritsstreck eller annat hittepå för att drivaxel skulle bli kass helt plötsligt. … vi snackar en kilometer från verkstad till mitt hem typ.

Jag har själv tipsat om motorfäste/kudde men vi får se vad som händer. Det som ändå förbryllar mig är att ingen varningslampa indikerat fel, likväl som felkoder.

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]