Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kahnd
#1572033
Jag ska tillägga att säljare är schysst och jag är ute efter att, om möjligt, hitta möjliga orsaker. Själv tror jag på att spridare 1 också behöver bytas, men jag är samtidigt lite fundersam över om spridare som förvisso redan kan vara risiga blir kaputt vid demontering/montering?
av emtor
#1572065
Kolla motorkudden för säkerhets skuld. Den sitter längst nere under motorn på bilens passagerarsida.
På min bil kom vibrationen plötsligt vid gaspådrag och upphörde när jag frikopplade, något jag gjorde instinktivt.
Efter några hundra meter hände det igen och upphörde så hela vägen hem igen.
I andra fall kan säkert symptomet visa sig permanent, med andra ord att det vibrerar hela tiden och speciellt vid gaspådrag och belastning.

Om en spridare som börjar bli kass inte tål demontering/montering är svårt att säga.

Felkoder får man uteslutande på emissionsrelaterade fel, så som att den inte tänder på alla cylindrar, DPF, kamsensor, vevaxelsensor, tempsensorer, luftmassemätare etc, och spridare borde generera felkoder. Drivaxlar etc. genererar ej felkoder då det inte påverkar motorn och emissionsvärden.

Motorfästen och drivaxlar är enkelt och en snabb affär att kolla, i alla fall på en verkstad.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1572094
Om en drivaxel har stort glapp kan det ändå rulla på utan att det märks mycket, men om då motorn börjar gå ojämnt kommer glappet förstås att märkas så mycket mer.
Därför kan det verka som att problemet med drivaxeln uppstod samtidigt som man mixtrar med insprutarna, när det i själva verket är så att drivaxelproblemet har legat latent ett bra tag, men visade sitt fula tryne först när något annat började skaka i drivlinan.
av Josseman
#1572394
Om jag inte minns fel så går det att göra spridartest med datorn och se hur dem ”presterar”. Min började rycka och gå dåligt förra vintern utan felkoder. Kopplade upp vida och gjorde nåt spridar test. Såg att en avvek ifrån resten i värde o köpte ny o monterade o bilen har gått 2-3000 mil utan prob nu
av Kahnd
#1572486
Hej och tack för era svar.

Vi får se vad som händer, senaste beskedet är att en spridare till ska bytas. Jag återkommer här med resultat och håller tummarna för att det är positivt besked:)

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]