Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iRunfast
#1570180
Hej,

Äger sedan i höstas en fin och fullservad V70 D4 181 (D 4204 T5) 11000 mil manuell. Inga problem alls med bilen men upplever att det tar lång tid innan det blir knappt varmt i kupén. Efter ca 30 min landsväg är motorn uppe i arbetstemp. Kupetemp satt till 25 grader. Det blir varmt i kupén men jag kan inte få det riktigt varmt och det tar lång tid tycker jag. Är detta ett dieselfenomen? Vi har även en V60 D3 2017, i den upplever jag att värmen är bättre och kommer fortare. Var börjar jag, något jag kan göra själv? Någon känd brist på modellen?

Robert
Användarvisningsbild
av apersson850
#1570188
Har du tillsatsvärmaren aktiverad, och i så fall, fungerar den?
Annars tar det tid innan det blir ordentligt varmt. Fast 25°C låter rätt överdrivet att ha, åtminstone om man är normalt klädd i bilen.
Med fungerande värmare blir det märkbart varmt redan efter några kilometer, även om man startar kallt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1570203
@iRunfast, Kolla manualen, tror det va på sid 133, ska heta "extravärmare" där tror jag innan du byter saker :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1570254
Omöjlig att svara på din fråga om vi inte vet om du kör i -35 i Kiruna eller +8 grader i Malmö, Nu är det ju bara killgissningar
Användarvisningsbild
av apersson850
#1570273
I stadstrafik tar det ju evigheter att få upp värmen på en diesel, om du inte har extravärmen igång. Den kan du läsa om i bruksanvisningen. Enklare än att skriva samma sak en gång till här.

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]