Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iRunfast
#1570274
Kör alltid värmaren 30min om kallt. Men upplever att värmen under färd inte är särskilt varm, trots att motortempen visas korrekt i instrumentet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1570308
apersson850 skrev: ons 14 feb 2024, 09:33 I stadstrafik tar det ju evigheter att få upp värmen på en diesel, om du inte har extravärmen igång. Den kan du läsa om i bruksanvisningen. Enklare än att skriva samma sak en gång till här.
Precis, man kan såsa runt i stan i evighet utan motorn blir helt varm om man tex har mycket kupevärme på som suger mer värme än vad motorn ger, även vid helt stängd termostat.
Så drar man en fullgasrepa ut på motorvägspåfarten och vips är det full värme
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1570309
iRunfast skrev: ons 14 feb 2024, 09:36 Kör alltid värmaren 30min om kallt. Men upplever att värmen under färd inte är särskilt varm, trots att motortempen visas korrekt i instrumentet.
Motortempen i instrumetet har inget med motorns temp att göra, den visar ett stabilt och fint värde för du ska känna dig lugn och inte köra in och störa volvoverkstaden.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1570310
Mitten på den mätaren är ca 70 grader på bensin/etanol (börjar röra sig runt 40), osäker på när den är nöjd på en diesel.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1570349
iRunfast skrev:Men upplever att värmen under färd inte är särskilt varm, trots att motortempen visas korrekt i instrumentet.
Nu har jag ingen tempmätare (det är den årgången...), men om det är kallt i kupén och motorn är varm är det nästan så det bränns om jag sätter handen vid utsläppen på instrumentbrädan och riktar luften dit.

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]