Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1570044
Hejsan!
Helt ny här på forumet och helt ny med Volvo... Alltid kört VW tidigare

Vi har nyligen köpt en V70 D2 från 2013 med 22 000 mil på mätaren och manuell låda som ska ha ett oljebyte här nu strax..

Jag har en 5 liters oöppnad dunk olja från VW original 0W-30 (504000/507000 klassning) kvar från vår förra Golf

VW LONGLIFE III FE 0W-30
VAG 504.00/507.00

Undrar om jag kan hälla i den i mitt kommande oljebyte här, vet om att det står 5W-30 A5 som rekommenderat till V70 D2 diesel motorn, men undrar ändå om det går att använda den från VW som är på 0W-30. Känns onödigt att köpa ny olja, när man har en ny dunk ståendes från vår gamla Golf.... Vad är det värsta som kan hända? Rasar denna PSA motor från Peugeot? De brukar ju vara rejält tåliga... Har faktiskt kört en 1.6 HDI Peugeot med 120 hk ett tag och där använde vi 0W-30 och det är i stort sett likadan motor som jag förstått det som...

Dumförklara inte mig tack, håll god ton, svara fint och ärligt tack!

Önskar er en fin dag
#1570052
Man törs väl inte skriva det, MEN vore jag du skulle jag använda oljan jag har, vill du vara tryggare så gör ett oljebyte nu med "rätt" olja, nästa år använder du din "golfolja" om du då har kvar bilen, om något då händer har du hunnit "känna" att det inte redan var något med bilen. Givetvis är det enklaste att säga: följ tillverkarens råd, du kan ju läsa instruktionsboken, kanske det står flera viskositeten som är acceptabla?

Utan att luras, så skulle jag använda oljan du har, men alla sitter ju på sitt eget ansvar, lita inte blint på någon, möjligen tillverkaren då. Men vad skulle tillverkaren svara om frågan är: Är det bättre att inte fylla på olja vid behov, eller är det bättre att fylla på "golfolja", jag tror svaret är givet, där av följer (enligt mig) att det inte kommer att vara särskilt skadligt, men vissa additiv kan givetvis vara lite annorlunda. Kör man 1 år och typ 1500 mil, tror jag inte du kommer att märka något. Men välj själv efter samvete och risk.
#1570057
Ja inga problem, korta ner nästa oljebyte 10-15% för att kompensera för lägre TBN & SAPS.
Hellre riktigt VW olja än biltema olja utan tillverkar cert eller approvals.

Riktigt bra användarnamn också :) :party:

Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (105.34 KiB) Visad 519 gånger
#1570136
Okej så kontentan är att min VW 0W30 Olja funkar men vore bättre med riktig 5W30 som är A5 klassad... För att annars så rasar troligtvis hela motorn :-o Trodde en volvo tålde massa stryk. Nu har en jäkla ABS ANTISLADD Service erfodras symbol dykt upp och farthållaren la av. Samt står det låg batterinivå. Skumt. Idag har jag trots allt legat mellan Älmhult och Malmö med bilen och kört så den borde ha laddats där tycker man... Dessa bilar alltså
#1570138
Anjunabeats skrev: mån 12 feb 2024, 19:02 Okej så kontentan är att min VW 0W30 Olja funkar men vore bättre med riktig 5W30 som är A5 klassad... För att annars så rasar troligtvis hela motorn :-o Trodde en volvo tålde massa stryk. Nu har en jäkla ABS ANTISLADD Service erfodras symbol dykt upp och farthållaren la av. Samt står det låg batterinivå. Skumt. Idag har jag trots allt legat mellan Älmhult och Malmö med bilen och kört så den borde ha laddats där tycker man... Dessa bilar alltså
Njae som du själv nämnde, är det inte direkt en Volvo-motor utan Peugeot. och att batterinivån är låg kan betyda att batteriet har blivit dåligt? (antingen är batteriet från fabrik(2013) eller så har den blivit bytt tidigare men blivit sämre efter x antal år och kylan gör det inte bättre. Ibland har man otur; när allt funkar som det skall och helt plötsligt dyker det upp oväntade förutsättningar..
#1570217
Anjunabeats skrev:Okej så kontentan är att min VW 0W30 Olja funkar men vore bättre med riktig 5W30 som är A5 klassad... För att annars så rasar troligtvis hela motorn :-o Trodde en volvo tålde massa stryk
Nej läste du ens mitt inlägg? VW oljan funkar utan problem, men den är inte gjord för lika långa bytesintervall.
Typ alla moderna dieselmotorer(&bensin) kör på C oljor. VW oljan är t.o.m lite tjockare vilket ger mer skydd. [Tjockare oljefilm]
#1570223
Haha jodå jag läste det. Jag var lite ironisk bara med att motorn rasar. Tackar för svaren. Då häller jag i den oljan från VW. Intervallen ligger ju på 2000 mil eller 1 år. Nu kör jag inte mer än 1500 mil på samma olja ändå oavsett bil så det är nog lugnt.
#1570495
Tjena. Ett litet tips! Kikade runt på olja på nätet. Kollade på Amazon som just nu har 29% rabatt på 5 liter Mannol motorolja 5W-30 med A5/B5 klassning. Mannol 7707 5 liters dunk för bara 231 kr. Riktigt riktigt billigt. Så jag beställde hem 2 st dunkar direkt med fri frakt!

Tips till er som behöver billig motorolja. Har använt Mannol förut och den har fungerat riktigt bra.

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]