Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maogen
#1569656
Hej. Då har vi en v70 utan kupefläkt igen😂
Många trådar finns det men hittar inget konkret.

Fläkten är "död".
Ny fläkt, nytt effektsteg/motstånd, alla säkringar kollade och uppmätta. Ingen trasig!

Får felkod B10B913 Fläktstyrning avbrott

Ström finns framtill effektsteg. Mätt och får olika värden ju mer man vrider framochtillbaka på vredet för hastighet. Ström finns framtill ccm enhet och displayen i stereon ändras när man vrider så tycker inte det borde vara fel på det?

Någon som haft liknande symptom?
av skarj
#1569681
Testa att bypasa effektsteget, då ska fläkten gå järnet, är den då död säger jag att fläktmotorn troligen (i princip säkert) död, hur vet du att den är OK? Testkört den i någon annan bil eller just som jag säger, direkt med el till den?

Hur började problemet?
av skarj
#1569682
Ny fläkt innebär inte att den garanterat fungerar, även om det är det troliga, men man kan ha otur, kan du visa att den inte fungerar ska du få en ny om du köpt av Volvo (eller egentligen var som helst).

Sen kan det ju vara kabelbrott från effektstegt, men testa först att det är liv i fläkten.
av maogen
#1569684
skarj skrev: ons 07 feb 2024, 20:35 Ny fläkt innebär inte att den garanterat fungerar, även om det är det troliga, men man kan ha otur, kan du visa att den inte fungerar ska du få en ny om du köpt av Volvo (eller egentligen var som helst).

Sen kan det ju vara kabelbrott från effektstegt, men testa först att det är liv i fläkten.
Har "skickat" direkt ström till fläkt. Fungerar. Även till effektsteg och fungerar även då
av skarj
#1569736
För att klargöra, om du lägger på spänning till ingången på effektsteget (extern spänning) då går fläkten att köra normalt?
Om du tar bort den externa spänningen, då går inte fläkten?

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]