V70Rob skrev: ↑tis 06 feb 2024, 22:40
..., så varför i hela friden betala tusentals kronor och byta ut fullt fungerande delar? Man opererar ju inte friska människor heller.
Smått "kvitter" - tror i alla fall jag - beror på väderleken - oftast. Är det fuktigt och temperaturen går upp och ned från regn till en köldknäpp som i januari, så är det väl knappast hårresande om motorn låter lite annorlunda än under sommarhettan i juli. Som teknikern jag pratade med, så låter ett dåligt frihjul betydligt mer än ett smått kvittrande ljud under uppstart. Då bör man ha ett rejält, onormalt läte hela tiden. Men återigen, jag tänker inte ta på mig rollen som någon slags expert på detta. Men jag har i alla fall läst på en del om just dessa saker.
Man byter därför att:
1. tillverkaren av delen har uppgivit en livslängd varefter den ska bytas. Att bilproducenten i sin tur inte har gjort det är av andra orsaker, inte att delen inte behöver underhållas.
2. Att inte byta den leder i dessa två fall till ventilsallad om remmen går av och slingrar sig fel.
3. Det är bland de mest vanliga orsakerna till motorhaveri.
Kvitter och oljud av olika slag som inte är vanliga är en dead giveaway på att något inte är som det ska. Så opererar man människor också. Man behandlar patienten på symptom, inte när man är död.