Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FreSve84
#1569248
Halloj!

Bilen är en Volvo v70 Drive. Kollar man typ bildelsbasen så benämns den VOLVO V70 III (BW, 135) 1.6 D
Jag har ett litet problem som hänt två gånger nu på kort tid.
Det är så att insugningsröret har spruckit. Två gånger (olika insugningsrör då).

Första gången så var det orginalet som satt i. Vid gaspådrag så small det till under motorhuven och man tappar all form av tryck. Den gången så kom man inte upp över 50 vid testkörning efter att det konstaterats att motorn i sig inte hade pajat utan det var just insugsröret som spruckit.
Kort å gott, det byttes (ett begagnat sattes in) och allt var frid och fröjd i typ två år.

Nu har det spruckit igen. Samma sak här. Vid gaspådrag, en smäll under huven och trycket tappas. Man kan gasa, åka och köra men man har noll acceleration.

Så det är ju bara att byta igen.

Men min fråga är då om någon har varit med om det här förut och vad det kan bero på. Första gången tänkte jag mest att, jaja, det är väl plasten som blivit vek och det varit en period av ganska låga temperaturer ute
Första gången var det ett en betydligt större spricka. (bild 1) Nu är den betydligt mindre och mer att plasten bara delat sig (Röda linjen på bild 2)

Så ja...vad kan det bero på att det blir så? Är det något innan i systemet som kan vara igengeggat så det blir nån form av tryckslag/ojämt flöde av luft?
För som jag fick det förklarat så ska det ju sugas in luft där.
Som ni ser på bild 1 så är det ju rätt oljigt där. Ska det vara så?
Första gången den sprack.jpg
Första gången den sprack.jpg (920.49 KiB) Visad 222 gånger
Andra gången den sprack.PNG
Andra gången den sprack.PNG (429.73 KiB) Visad 222 gånger

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]

Oljud under bilen

Är länkarna till krängningshäm[…]

Bränslepump finns på bensinmodellerna,[…]

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]