Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knota
#1558970
Har en V70 D5 AWD 2011, ser ut att behöva byte ut motorn.
Troligen spricka i blocket eller trasig topplockspackning.
Befintlig motor: D5244T10.
Passar någon av T15, T17 eller T12 rakt av?
Eller någon annan variant?
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1559062
Jag har en V70 D3 2011 där topplockspackningen lämnade in 2020, hade samma frågeställning som dej men valde att först kolla vad som var fel. Gjorde jobbet själv och kostnaden landade på 3000 SEK för delarna, men det var ett långmeka, många timmar...
Om det är möjligt så demontera toppen först och ta beslut om eventuellt motorbyte efteråt.
/Hasse
av Knota
#1559081
Kan skruva men har ingenstans att var för ett sådant här projekt.
Bilia vill ha 30K för att felsöka, är det då foder eller block står man där i alla fall.
Så just nu lutar det mot skroten, sälja som den är, eller ett motorbyte.
Hade varit bra att veta om det finns fler motorer som passar. Tveksam till att stoppa in en T10 igen.
av skarj
#1559090
30 k för att felsöka? Vad hade dom tänkt göra då? Eller drar man av summan om dom behöver göra ett motorbyte? Kompprov samt att försöka filma i motorn om kompprovet tyder på något känns väl rimligt, bör räcka med 1 timmas felsökning som steg 1.

Trycksätta kylarsystemet och se om någon cylinder får in vattenpärlor, anar ju att du får vatten i olja och tvärt om? Eller minskar bara kylarvätskan?

Kokade motorn eller kom det utan vidare?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1559161
Såvitt jag vet finns inga tekniska brister på T10-varianten jämfört med de övriga. Samma motorblock, även om det finns lite skillnader på andra delar. Så om själva blocket är problemet spelar det ingen roll.

Kamaxlar, vevstakar och vevaxel är lättare på T12, T15 och T17. Mindre kolvringar också. Huruvida det är bättre eller sämre gällande hållbarhet kan man nog diskutera. Sedan finns ju T20 också, men skillnaden ligger i motorstyrning och avgasrening där. 220 hk som kom 2016, Euro-6 klassad. Blocket är samma som tidigare. Hamnade ju i XC60 också, så det kan finnas fler exemplar av den motorn kanske?

Min D5 -11 har fått motorn utbytt på fabriksgarantin innan jag ägde den. Den hade tydligen kokat, vissa 2010 och 2011 kunde göra det p.g.a. brister i topplockspackningen. Exakt vilken utbytesmotor som monterades vet jag inte, VIDA anger T10/T16 som utbytesmotor.
av Knota
#1559169
Expansionskärlet "sväller" tills nivågivaren inte når ner, Larm, stanna omedelbart. Lättar på locket, stort pys, luft ut, kylarvätskan kommer tillbaka, i alla fall det mesta.
Ser inget gegg under oljelocket, eller när jag plockade ur stickan. Ser ingen olja i kylarvätskan heller.
Hade bort hjul, innerskärm och hasplåt. Verkar inte komma något ur extravärmaren (har haft den avstäng typ 10 dagar nu).
Antar att dom högg till med 30K för att dom inte vill göra jobbet. Ska kolla med typ Autoexperten eller liknande.
På Bilia sa man att dom inte trycktestade längre... :-/
av Erik Å
#1559170
Knota skrev: fre 27 okt 2023, 18:53 Lättar på locket, stort pys, luft ut, kylarvätskan kommer tillbaka, i alla fall det mesta.
Typiskt beteende med luftficka instängd någonstans i systemet..
av Rova
#1559172
Knota skrev:Expansionskärlet "sväller" tills nivågivaren inte når ner, Larm, stanna omedelbart. Lättar på locket, stort pys, luft ut, kylarvätskan kommer tillbaka, i alla fall det mesta.
Ser inget gegg under oljelocket, eller när jag plockade ur stickan. Ser ingen olja i kylarvätskan heller.
Hade bort hjul, innerskärm och hasplåt. Verkar inte komma något ur extravärmaren (har haft den avstäng typ 10 dagar nu).
Antar att dom högg till med 30K för att dom inte vill göra jobbet. Ska kolla med typ Autoexperten eller liknande.
På Bilia sa man att dom inte trycktestade längre... :-/
Samma lika på min 14-15 xc70 med D5244T12 motorn.
Köpte bilen visserligen med problemet så den blev inte så värst dyr i inköp.
Nivån sjunker tills det larmar, lättar locket så bubblar det tillbaka.
Dålig cirkulation ibland, låter som att det rinner vatten i värmepaketet så blir väl en luftficka där känns det som.
Expansionskärlslocket är bytt, dieselvärmaren renoverad, bytt diverse cirkulationspumpar, stoppat dit extra luftningsslangen mellan expansionskärl och kylare och provade även byta kamrem och vattenpump nu sist då volvo tydligen inte byter vattenpumpen vid första kamremsbytet.

Inget som har hjälpt heller, provat kolla med testkit om det är avgaser i kylvätskan men ändrar ej färg på testvätskan.
Ingen olja i kylvätskan, ingen kylvätska i oljan och tycker inte att den ryker heller nämnvärt.
Tempen ligger hur bra som helst, går varken kall eller kokar och när den kommer upp i mitten så håller den sig där.
Kan dock tycka att det har försvunnit en liten mängd glykol nu senaste månaderna, men det är ju svårt att säga. Inga synliga läckage utåt heller.
Dock provade jag att trycksätta systemet nu efter att jag bytte kamremmen innan jag hade haft igång bilen, och då försvinner samma mängd kylvätska när slangarna expanderar när man kommer upp i 140kpa.

Märkt även tidigare i somras när man har hållt på att laborera att cirkulationen i överlag verkar dålig genom motorn likaså värmepaket som tidigare nämnt.
I somras var övre kylslangen tom när jag skulle hälla i en bars leak i forskningssyfte :-)
Tänkte väl givva med den tills det visar sig vad felet är i slutändan om man klarar sig genom vintern, håller man lite varv så kommer det ju govärme. :-D
Senast redigerad av 1 Rova, redigerad totalt 0 gånger.
av skarj
#1559174
Kommer något larm på temp? Eller har du någon läsare där du kan följa tempen (kylarvätska)?
Spontant känns det inte alls som att det behöver vara något dyrt fel, om inte vätskorna blandats, hade något gjorts med bilen innan det hände första gången?
Vore jag du (beroende på vad som hänt med bilen innan detta) skulle jag låna/köpa en trycksättare och sätta kylsystemet under tryck...försvinner vätska, toppa upp (har du tur är det luft), fortsätter det att försvinna efter flera ggr och lite provkörning, då bör man se problem med oljan (eller om nivån ökar där) eller kylarvätskan med tecken att det blandas.
av Knota
#1559407
Nej, inget larm på temp. Har kollat med Torque, och ser inget konstigt. Har lite låg temp, fick termostaten bytt 2016 och bytte givare men det gjorde ingen skillnad.
Man kommer ungefär 1,5-2 mil efter att man lättat på locket innan larmet kommer tillbaka. Service gjordes 2023 i maj och AC-kompressor byttes i juni.
Inga operationer som har med kylsystemet att göra. Begriper inte var luften kommer ifrån., om inte spricka/packning.
Tror det läcker en aning vid termostaten, dåligt åtdraget vid bytet, och inte så lätt att nå.

Jag betalade ca 14 000 på Bilia för att[…]

Bränslepump finns på bensinmodellerna, […]

Volvo 960 dricker mycket

Får du inga felkoder? Om du plockar bort sak[…]

Vindrutespolning

Var det enkelt att byta? Du gjorde det underifr&ar[…]