Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rova
#1570281
Får väl dra en uppdatering angående mitt bekymmer även om det inte är min trådstart. Sagt och gjort så lyftes toppen, inga synliga sprickor i varken toppen eller blocket. Däremot var det en liten del i packningen mellan 2an och 3ans cylinder som var lite sotig på en tätningsyta, och när man började kika närmare så var det även en spricka i packningen vart "relief" kanalen eller vad man ska kalla det går mellan cylindrarna. Känns ändå logiskt då det varken har försvunnit några större mängder glykol som många andra har råkat ut för eller blandat olja/vatten.

Förstår att verkstäderna vill ha betalt för detta arbete för det är himla segt, väldigt svårt att få reda på vilken packning man ska ha utan att riva toppen också då det är olika tjocklekar. Flärpen som visar håltal för tjockleken sitter på längst bak vid 5e cylindern på torpedsidan. Kanske går att se på något vänster med en inspektionskamera men utan så gick det varken uppifrån eller nerifrån. Men man får nog räkna med att man får riva för att sedan beställa. Värmeplåtarna till grenröret har nog varit det värsta projektet, grenrörsbultarna fick man blanda lite verktyg för att få lös (lednyckel, ringnyckel med spärr, 1/4" spärrskaft med långa och korta hylsor, långa och korta förlängare och sen blanda hejvilt).
Hade tur att få upp injektorerna utan bekymmer i alla fall.

Vågade inte ta lös pinnbultarna från grenröret heller så det var lite bängel att få upp och tillbaka den men tillslut gick det. Råkade vara lite för våldsam också så råkade ha av ena plastnippeln till en MAC-ventil.

Kommer med uppdatering när jag kommer ihåg sen när jag har fått igång fanskapet :-)
av Roband84
#1572611
Jag har samma problem, då med en xc70 D5 -16 220hk euro 6. Ingen vätska i oljan, ingen olja i kylarvätskan, dock högt tryck i kylarsystemet och det bubblar i reservoaren. Bilen går bra annars, kommer fort upp i arbets temp, håller tempen perfekt, blir varm och håller värmen fint. Brännaren är ur funktion.

Mekaniker säger troligtvis behövs ett motorbyte
av Roband84
#1572617
Knota skrev: sön 29 okt 2023, 18:09 Nej, inget larm på temp. Har kollat med Torque, och ser inget konstigt. Har lite låg temp, fick termostaten bytt 2016 och bytte givare men det gjorde ingen skillnad.
Man kommer ungefär 1,5-2 mil efter att man lättat på locket innan larmet kommer tillbaka. Service gjordes 2023 i maj och AC-kompressor byttes i juni.
Inga operationer som har med kylsystemet att göra. Begriper inte var luften kommer ifrån., om inte spricka/packning.
Tror det läcker en aning vid termostaten, dåligt åtdraget vid bytet, och inte så lätt att nå.
Exakt samma fel som jag har, men det bubblar i expansionskärlet. Bilen går kanon annars

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]