Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1564059
Även mina problem har kommit tillbaka nu när kylan kom i november. Har fungerat felfritt sommar och höst men med kylan börjar problemen. Efter 5-10 minuters bilfärd så dör infotainmentsystemet och förardisplayen. Samtidigt som alla felmeddelande som finns i systemet tänds. Sedan tänds systemet upp igen efter en stund. Bilen ska ändå in på service och då ska jag byta det lilla stödbatteriet (start/stopp batteri). Misstänker att det är helt slut och när kupén är varm så slår reläer till för laddning av hjälpbatteriet. Om det då är helt kasst så orkar inte elsystemet med den höga laddförbrukningen. Det är min teori återkommer om det funkar.
#1564153
Daesk74 skrev:Även mina problem har kommit tillbaka nu när kylan kom i november. Har fungerat felfritt sommar och höst men med kylan börjar problemen. Efter 5-10 minuters bilfärd så dör infotainmentsystemet och förardisplayen. Samtidigt som alla felmeddelande som finns i systemet tänds. Sedan tänds systemet upp igen efter en stund. Bilen ska ändå in på service och då ska jag byta det lilla stödbatteriet (start/stopp batteri). Misstänker att det är helt slut och när kupén är varm så slår reläer till för laddning av hjälpbatteriet. Om det då är helt kasst så orkar inte elsystemet med den höga laddförbrukningen. Det är min teori återkommer om det funkar.
Jag hoppas att teorin stämmer, för det låter som en billig fix :) Återkoppla gärna.

Mvh D

J
#1564169
Enligt min mekaniker på Volvo så påstår han att det stora batteriet sköter start/stopp (startbatteri)men jag har en svag aning om att när det lilla är för dåligt så stänger den inte av som då det är det lilla som sköter allt när motorn är av. Jag tänkte sälja bilen nu när den är uppe i 11 000 mil och vill att allt ska vara ok.
#1564744
Hej, har en sen V70 2015 D4. Har haft alla möjliga problem med att dieselvärmaren lägger av för tidigt, farthållaren funker inte, Driver Alert lägger av, Blis fungerar inte. har haft den på Bilia flera ggr o stora utgifter. Bytt batteri har gjorts. Läsa felkoder fram o baklänges. Inga fel hittades. Då gick huvudsäkringen o jag kavlade upp ärmarna och började analysera Volvos systemlösning. Hittade då lösningen med huvudbatteri o hjälpbatteri. Kollade upp vad det var för batterityper och konstaterade att det var gamla vanliga blybatterier. Satte mig in i vilka nya typer med mer kräm som fanns och som kan ge större toppströmmar. AGM heter typen. Slängde ut skiten som Volvo stoppat dit och satte in AGM, både huvud och hjälpbatteriet. Det som hände sen var att ALLA problem var puts väck. Så nu seglar jag vidare med en bil som FUNGERAR !
/Kefer
#1565591
Har nu bytt hjälpbatteriet (det lilla stödbatteriet) för ca två veckor sedan och efter detta har mina problem med larmkaskader och nerstängning av infotainmentsystemet försvunnit. Hjälpbatteriet var nog nästan slut och ner det blev minusgrader dog det helt. Kostade någon tusenlapp för ett agm och några hundra för arbetet på min verkstad.
#1565612
Keferone skrev:Hej, har en sen V70 2015 D4. Har haft alla möjliga problem med att dieselvärmaren lägger av för tidigt, farthållaren funker inte, Driver Alert lägger av, Blis fungerar inte. har haft den på Bilia flera ggr o stora utgifter. Bytt batteri har gjorts. Läsa felkoder fram o baklänges. Inga fel hittades. Då gick huvudsäkringen o jag kavlade upp ärmarna och började analysera Volvos systemlösning. Hittade då lösningen med huvudbatteri o hjälpbatteri. Kollade upp vad det var för batterityper och konstaterade att det var gamla vanliga blybatterier. Satte mig in i vilka nya typer med mer kräm som fanns och som kan ge större toppströmmar. AGM heter typen. Slängde ut skiten som Volvo stoppat dit och satte in AGM, både huvud och hjälpbatteriet. Det som hände sen var att ALLA problem var puts väck. Så nu seglar jag vidare med en bil som FUNGERAR !
/Kefer
Bilar med Start/Stop skall ha AGM eller EFB startbatteri (vilken typ beroende på årsmodell och växellåda), det kan du till och med läsa i instruktionsboken.
#1565613
Daesk74 skrev:Har nu bytt hjälpbatteriet (det lilla stödbatteriet) för ca två veckor sedan och efter detta har mina problem med larmkaskader och nerstängning av infotainmentsystemet försvunnit. Hjälpbatteriet var nog nästan slut och ner det blev minusgrader dog det helt. Kostade någon tusenlapp för ett agm och några hundra för arbetet på min verkstad.
Jag monterade det här i min V60 för några månader sedan. Inga felsymptom med efter 11år kände jag att det var dags.

https://www.batterilagret.se/p4326/9-Ah-Varta-Aux-AGM
Dra släp XC40

Jo då har jag dragit ett 1300kg kåpsl&[…]

XC90 eller V90CC

Funderar på att byta in min V90 till en nyar[…]

Brainys V60

Vet ej, men det lustiga är att när jag h[…]

Missljud V60 D4 - 2019

Jo verkstan hittade när dom felsökte.