Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1529725
Hej!

Vi har en Volvo V70 från 2016 som vintertid med olika intervall får ett helt gäng felmeddelanden som rullar i displayen. Det börjar alltid med att radion stängs av sen kommer Volvo on call service erfodras, sen driver alert service erfodras. Sen ibland stannar det där men ibland kommer även bromssystemsfel stanna snarast. Hastighetsmätaren går ner till 0, bensinmätaren går ner till 0 osv. Bifogar bild. Fortsätter man att köra så försvinner allt igen och allt blir som vanligt, det blir heller inte något fel på bromsarna, det bara står det. Detta har hänt under 2-3 års tid ett par gånger varje vinter. Första gången det hände så lämnade vi in bilen på Volvoverkstad men dom hittade inget fel och då hade dom ändå bilen en vecka. Det dom hade gjort var att motionera några kontakter och så bytte dom batteriet. Sen funkade det i 6månader typ innan det hände igen.

Nu har vi skitit i det då dom ändå inte kunde fixa det och det "går över" av sig självt. Men det är lite störande ändå och något som man klart skulle vilja ha fixat.

Det händer i stort sätt alltid när bilen är kall och man kört en liten stund.

Vad kan detta vara för meck? Någon som haft samma eller har några teorier?

Tacksam för hjälp!

Mvh D
Bilagor
IMG-20230204-WA0000[1669].jpg
IMG-20230204-WA0000[1669].jpg (147.08 KiB) Visad 2234 gånger
#1529757
Doraso skrev: lör 04 feb 2023, 13:10 1mils sträckor är det väl mest. Men vi kör väldigt sällan värmaren. Tänker du att felmeddelandena kan bero på att batteriet är dåligt igen?
Har ni värmaren på Autoläget så går den "i bakgrunden" och stödvärmer under färd.
När detta sker sker man inte på instrumenteringen, vilket man gör vid "vanlig" körning av värmaren.
Börja med att ladda upp batteriet fullt för att utesluta att dålig laddning ligger bakom detta.
#1530540
Hej!

Nu har jag köpt en riktig CTEK laddare och laddar batteriet, men den hoppade snabbt förbi steg 3 som indikerar att batteriet är laddat till 80%. Det är också knappt ett år gammalt så tror inte det är trasigt. Skulle ju kunna vara en läcka men det händer typ aldrig sommartid och det kan ju vara regnigt och blött även då. Nu har det hänt 3 gånger på 3 veckor vilket är sjukt störande. Radion stängs ju av med mera, blir ju också ett vargen kommer scenario med risk att man inte litar på meddelandena när det är skarpt.
XC90 eller V90CC

Funderar på att byta in min V90 till en nya[…]

Dra släp XC40

Jo då har jag dragit ett 1300kg kåpsl&[…]

Brainys V60

Vet ej, men det lustiga är att när jag h[…]