Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CatharinaL
#1492063
Hej
V70 D3 2011 Automat
Jag har googlat runt en hel del, men hittar ingenting. Har även sökt här på forumet, men jag kanske använder fel sökord, för jag får inte upp något här heller.
Jag har problem med automatväxellådan, den sitter fast i P-läget, hjälper inte att trycka på bromsen, texten att trycka på bromsen är det enda felmeddelande som kommer upp. Inga andra felmeddelanden överhuvudtaget.
Batteriet har varit dåligt en längre tid och vi kör vanligtvis bara korta sträckor. Fick förklarat för mig av en äldre bilmek att det skall finnas en säkerhetsspärr i automaten som hindrar att P läggs i om batteriet är för dåligt. Eftersom ganmla batteriet var ca 6 år valde vi att byta ut det. Nytt batteri – allt fungerar som det skall.
Kör bilen ungefär 4 mil, samma problem uppstår. Mäter batteriet, och batterier har tappat knappt halva laddningen, så uppenbarligen laddar inte batteriet, har inte bytt generator än, men antar att den eller kabeln är boven i den halvan av problemet.
Laddar upp nya batteriet, men kopplar inte ur det under laddning. Batteriet fulladdat men den här gången kvarstår problemet, kommer inte ur P-läget. Dvs har ett helt annat beteende än när batteriet sattes in, några dagar tidigare.

Någon som har några idéer? Som jag ser det är det antingen två olika problem. Batteriet laddar inte, pga fel på generatorn, och bilen vet inte att batteriet har blivit fulladdat och släpper därav inte spärren 😉
Eller så är det en helt annan orsak till problemet och någonting förändrades när vi bytte batteri så bilen började fungera några mil innan felet återkom.
Jag har ingen aning om var jag skall börja leta.
Alla idéer på vad jag gör nu mottages med tacksamhet.

/Catharina
Användarvisningsbild
av apersson850
#1492110
Du vet att det finns en "nödöppnare" för att komma ur P-läget? Annars finns det beskrivet i bruksanvisningen.
av CatharinaL
#1492198
Nödöppnaren vet jag finns där, den gjorde att vi kunde ta hem bilen. :-)

Lägersgivaren kände jag inte till, den skall jag titta på.

Vi har mätt upp generatorn och den laddar som den skall. Just nu fungerar det ibland, men ibland inte :-/ Hittar ingen logik i när det inte fungerar, så vi vågar inte åka med den. Skall titta närmare på lägesgivaren.
av CatharinaL
#1493214
Nu är lägesgivaren inskaffad och utbyttt :-) Bilen ifråga rullar som den skall. Alla konstigheter borta.

@frippe64 Tack för hjälpen. Du besparade mig en kostsam räkning hos bilverkstan. Så ett hjärtligt tack.
av Malmstroem
#1493221
Bra att det löste sig. :-D

Bara en liten kommentar om generatorn. Din bil torde vara tillräckligt ny för att ha "intelligent" laddning av batteriet. Det gör att det med en voltmätare kan vara svårt att felsöka generatorn. Laddningen av batteriet varierar med när systemet anser att batteriet ska laddas. Främst ska batteriet laddas när du motorbromsar. Det drar ner förbrukningen lite, lite, lite grann...
av MagnusR
#1493245
Malmstroem skrev: tis 22 mar 2022, 17:03 Bra att det löste sig. :-D

Bara en liten kommentar om generatorn. Din bil torde vara tillräckligt ny för att ha "intelligent" laddning av batteriet. Det gör att det med en voltmätare kan vara svårt att felsöka generatorn. Laddningen av batteriet varierar med när systemet anser att batteriet ska laddas. Främst ska batteriet laddas när du motorbromsar. Det drar ner förbrukningen lite, lite, lite grann...
Från vilken årsmodell kom den typen av laddning? Jag vet inte hur det funkar i praktiken men åtminstone i teorin är det en jättebra idé
av Kadochnikoff
#1493427
Provades redan på Volvo 760 men gick inte så bra på den tiden....
Jobbade som bilelektriker på en volvoverkstad i början av 90-talet och vi fick in en 760 som satte myror i huvudet på oss .
Den hade någon typ av intelligent laddning med ett annat kablage till generatorn samt en extra styrbox och inga pärmar fanns om detta utan vi fick ringa supporten.
Tydligen fick vi lågt stående vanliga tekniker inte röra bilen för volvo hämtade den med bärgare .
Elpriset

nej, det där är din elanläggning (e[…]

Volvo V70, 2008, 2.4d.

Hur ekonomisk är en V70 med en 2.4d fem-cylin[…]

Har inte hänt mig just detta, men en annan […]

Vad är detta!!!

Hallå! Skulle aldrig klicka på nå[…]