Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WilleJan
#1435679
Kopplingen tappar trycket helt och stannar i botten. Volvoverkstad har bytt alltihop...lameller slavcylinder urtrampningslager huvudcylinder. Efter 150 mil händer det igen! Pedalen stannar i botten och helt livlös. Verkstaden som gjort jobbet fattar ingenting så nu står den på deras verkstadsplan. Någon som kan hjälpa mej vad som är problemet. Volvoverkstaden verkar gå bet.
#1435753
Jag hade detta problem på min V70 D4 2015. Alltså pedalen rörde sig hela vägen men man fick trampa längre och längre ner innan den kopplade ur. Till slut gick pedalen i golvet men den kopplade inte ur. Men pedalen gick alltidtillbaka upp igen.
Jag tror att problemet var att det kom in luft via slavcylindern. (hur det nu gick till?) Det hjälpte att lufta men problemet kom tillbaka. När man bytt slavcylindern försvann felet.
av masu71
#1545711
Var det slangen mellan behållaren och huvudcylindern du bytte eller var det rören/slangen mellan huvudcylindern och slavcylindern nere vid växellådan. Har samma problem, bytt allt nu utom slangen mellan behållare och huvudcylindern. :crying:
#1566172
Hej

Har liknande fel på min V70 D3 2011 (5 cyl 2.0l vet inte om samma motor men..?)

Började med att när frugan körde så fastnade pedalen en kort bit upp. Hon fick dra upp den till normalläge med foten. Kopplingen fungerade fortfarande som vanligt.

Kunde inte kolla mer själv då, utan två dagar senare. Då gick pedalen i botten och stannade där, och frikopplade inte. Kollade behållaren och den var "tom". Såg inte nivån iaf.

Till saken hör att bromsok fram byttes för ca 230 mil sedan. Gjordes inte av mig själv utan av en annan.

Idag så fyllde jag på vätska överst i, sedan satt jag och pumpade och lyckades bygga upp tryck. Men, om man väntar en kort stund utan pumpande så återgår det till samma, pedalen fastnar.

Väntar man kort stund så har det inte blivit så att den inte frikopplar, tar bara väldigt långt ned, behöver knappt lyfta pedalen för dragläge.

Väntar man längre så frikopplar den inte längre utan man får pumpa upp trycket.

Initialt så sjönk nivån i behållaren men nu verkar den ligga stadigt på lite för högt.

Kan det fortfarande vara luft i systemet? Eller, är nån av cylindrarna kaputt?
av lappen69
#1572098
Återkoppling. Efter att varit in på verkstad som fick ut lite luft ur systemet var pedalen fortsatt lite knasigt. Tog en bit ned innan den frikopplade.

Hade dock inte tid att fundera mer på det, och körde med den så. Efter ett par veckor kom jag på att allt var tillbaka som vanligt.

Tydligen så avslutade den dig själv till slut.

Ny är våren här. För för[…]

Har läst tråd på annan Volvo, det[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ar[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]