av arvidssonanton - tis 04 aug 2020, 10:09
- tis 04 aug 2020, 10:09
#1394632
Hej,
Har en 2.0F, 2008 som köptes April 2020 och har gått 23.500 mil. Förra ägaren hade bilen i 9år och är servad på verkstad enligt schema ända fram till försäljning. Förra ägaren ska ha tankat enbart bensin de senaste 2-3 åren, vilket även jag gjort.
Den har sedan köpet alltid småryckt, framförallt vid gaspådrag på låga varvtal. Motorlampan har började lysa relativt snabbt efter köpet, felkod P200800 - Variabelt inloppskanalsystem krets/kretsbrott (bank 1). Raderade felkoden och fortsatte köra med bilen. För cirka en månad sedan så tändes motorlampan igen med samma felkod, efter att raderat felkoden denna gången så började motorlampan lysa igen inom ett par dagar.
Nu för en vecka sedan så dog bilen under körning när min fru körde bilen och fick bogsera den hem. Bilen låter pigg på startmotorn men ger inte någon indikation att vara påväg att starta, dvs tänder inte till.
Efter att sökt på forumet så finns det mängder med trådar om ryckig gång med 2.0F motorn och fått ett hum vad som bör felsökas. Jag har tänkt att börja kolla är om bränslepumpen fungerar som den ska.
Hade tänkt följande felsökningsordning, kom gärna med input om jag bör ändra ordning.
1. Bränslepump
2. Rengöra spjällhus
3. Magnetventil
4. Spridare
Det jag behöver hjälp med, och inte hittat svar på i någon annan tråd, är exakt hur man felsöker bränslepumpen och spridarna på denna motor? Behöver jag köpa några verktyg för att mäta bränsletryck osv.?
Noterade att efter jag försökt starta bilen så hörs ett surr några sekunder, dock väldigt osäker på om det är bränslepumpen som låter.
/ Anton
Har en 2.0F, 2008 som köptes April 2020 och har gått 23.500 mil. Förra ägaren hade bilen i 9år och är servad på verkstad enligt schema ända fram till försäljning. Förra ägaren ska ha tankat enbart bensin de senaste 2-3 åren, vilket även jag gjort.
Den har sedan köpet alltid småryckt, framförallt vid gaspådrag på låga varvtal. Motorlampan har började lysa relativt snabbt efter köpet, felkod P200800 - Variabelt inloppskanalsystem krets/kretsbrott (bank 1). Raderade felkoden och fortsatte köra med bilen. För cirka en månad sedan så tändes motorlampan igen med samma felkod, efter att raderat felkoden denna gången så började motorlampan lysa igen inom ett par dagar.
Nu för en vecka sedan så dog bilen under körning när min fru körde bilen och fick bogsera den hem. Bilen låter pigg på startmotorn men ger inte någon indikation att vara påväg att starta, dvs tänder inte till.
Efter att sökt på forumet så finns det mängder med trådar om ryckig gång med 2.0F motorn och fått ett hum vad som bör felsökas. Jag har tänkt att börja kolla är om bränslepumpen fungerar som den ska.
Hade tänkt följande felsökningsordning, kom gärna med input om jag bör ändra ordning.
1. Bränslepump
2. Rengöra spjällhus
3. Magnetventil
4. Spridare
Det jag behöver hjälp med, och inte hittat svar på i någon annan tråd, är exakt hur man felsöker bränslepumpen och spridarna på denna motor? Behöver jag köpa några verktyg för att mäta bränsletryck osv.?
Noterade att efter jag försökt starta bilen så hörs ett surr några sekunder, dock väldigt osäker på om det är bränslepumpen som låter.
/ Anton