Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1394632
Hej,

Har en 2.0F, 2008 som köptes April 2020 och har gått 23.500 mil. Förra ägaren hade bilen i 9år och är servad på verkstad enligt schema ända fram till försäljning. Förra ägaren ska ha tankat enbart bensin de senaste 2-3 åren, vilket även jag gjort.

Den har sedan köpet alltid småryckt, framförallt vid gaspådrag på låga varvtal. Motorlampan har började lysa relativt snabbt efter köpet, felkod P200800 - Variabelt inloppskanalsystem krets/kretsbrott (bank 1). Raderade felkoden och fortsatte köra med bilen. För cirka en månad sedan så tändes motorlampan igen med samma felkod, efter att raderat felkoden denna gången så började motorlampan lysa igen inom ett par dagar.

Nu för en vecka sedan så dog bilen under körning när min fru körde bilen och fick bogsera den hem. Bilen låter pigg på startmotorn men ger inte någon indikation att vara påväg att starta, dvs tänder inte till.

Efter att sökt på forumet så finns det mängder med trådar om ryckig gång med 2.0F motorn och fått ett hum vad som bör felsökas. Jag har tänkt att börja kolla är om bränslepumpen fungerar som den ska.

Hade tänkt följande felsökningsordning, kom gärna med input om jag bör ändra ordning.
1. Bränslepump
2. Rengöra spjällhus
3. Magnetventil
4. Spridare

Det jag behöver hjälp med, och inte hittat svar på i någon annan tråd, är exakt hur man felsöker bränslepumpen och spridarna på denna motor? Behöver jag köpa några verktyg för att mäta bränsletryck osv.?

Noterade att efter jag försökt starta bilen så hörs ett surr några sekunder, dock väldigt osäker på om det är bränslepumpen som låter.

/ Anton
#1394959
frippe64 skrev:Varför inte börja med det fel du har, P2008?
https://www.volvopartswebstore.com/prod ... 75551.html

Sen är det väl kanske inte p.g.a. det som den inte startar. Har du gnista på stiften?
Helt rätt, hade inte läst på ordentligt om felkoden.
Mätte resistansen på de båda magnetventilerna och fick 32 ohm på den ena, på den andra pendlade resistansen konstant så kunde inte få någon ordentligt mätning. Vet inte vilket värde de ska ligga på men den ena är definitivt något fel på. Ska åka och köpa en imorgon och se vad som händer.

Testar gnistan efter jag testat den nya magnetventilen, tack för input.

Förövrigt så är det bensinpumpen som surrar när jag försökt starta bilen. Jämförde med och utan bränslepumpssäkringen.


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

#1396439
frippe64 skrev:Hur gick det här då?
Var och köpte en magnetventil, original. Bilen startade dock inte för det, vilket jag kanske inte är så förvånad över. Konstaterade att det ska vara 32 ohm på både ventilerna, mätte upp den nya.

Fixat fram en bränsletrycksmätare, saknar dock rätt adapter för att koppla in den. Det sitter någon snabbkoppling (Ford/GM variant?) till "fuelrailen" och ser typ ut som hanen på en tryckluftsventil. Så har tagit måtten och ska svarva till en på jobbet men inte hunnits med såhär första vecka på efter semestern.

Blir nog en sväng förbi biltema imorgon för att köpa tändningsprovare och kolla av gnistan.

Så summa summarum har det inte hänt så mycket. Kan utesluta att det är magnetventilerna som gör att den inte startar men att den gamla var defekt och förhoppningsvis var orsaken till den ryckiga gången.

Återkommer när jag kommit vidare med felsökningen.


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

#1396641
Var och köpte biltemas tändningsprovare och fick ingen gnista över huvud taget på någon cylinder. Har ingen vana att felsöka en såhär pass "ny" bil men det är väl inte vara några problem att koppla in tändsprovaren enligt bilden nedan?

Har kollat säkringen för tändspolarna och den var intakt. Vad blir nästa steg att testa om jag inte får gnista?

Mvh
20200815_144642.jpg
20200815_144642.jpg (116.53 KiB) Visad 1987 gånger
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

#1396936
Frippe: Den tändstiftsprovaren, som egentligen inte säger något om tändstiftets kondition, är troligen en xenonlampa (fotoblixt) som blinkar om det kommer en tändpuls i den påkopplade tändkabeln. Tändstiftet kan alltså vara helt kass, men tändpulsen kommer ändå (förutsatt att den tändspolen m.m fungerar) En stroboskoplampa skulle förmodligen ha haft samma funktion?

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]