Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1314362
RobinH skrev: tis 30 apr 2019, 18:01 Drog ny kabel genom förarsidan, där fanns en lättåtkomlig genomföring.

Felkoden försvann både i displayen och i Vida :)
Felet var alltså kabeln mellan pin 8 och C1:19
Härligt!!!
Du skall ah en STOR eloge Robin H för ditt sätt här på forumet , det är ju så här man vill att det skall vara med återkoppling om hur det går med "problemen"
I dom flesta fall så svarar ju folk med hjälp på de frågor som ställs , men frågeställaren återkommer inte med något resultat varken om det löste sig eller inte .
Och då har ju inte forumet något egentligt skäl att "leva"
Så bra jobbat RobinH :-D
#1314374
:-)
Tack för feedbacken. Bra med ett forum där man kan dela med sig och fråga frågor man inte hittar svar på.

William85:
Försökte följa kabeln och röra på den samtidigt jag mätte, men inget ändrade. Om jag följde rätt kabel, den gick senare in under säkringsboxen där jag slutade leta kabelbrottet.
Enklast att dra en ny kabel.

Svårt att gissa var kabeln är av utan att mäta sig till det med någon testutrustning. Det ser ut att vara en hel del ställen var kablarna kan gå av på dessa bilar. Dels är kablarna på vissa ställen oskyddade där de i värsta fall kan hamna fel eller skavas av, dragna med snäva svängar, och buntband spända alldeles för hårt! :mad:
Senast redigerad av 1 RobinH, redigerad totalt 0 gånger.
#1314376
RobinH skrev: ons 01 maj 2019, 10:15 :-)
Tack för feedbacken. Bra med ett forum där man kan dela med sig och fråga frågor man inte hittar svar på.

William85:
Försökte följa kabeln och röra på den samtidigt jag mätte, men inget ändrade. Om jag följde rätt kabel, den gick senare in under säkringsboxen där jag slutade leta kabelbrottet.

Svårt att gissa var kabeln är av utan att mäta sig till det med någon testutrustning. Det ser ut att vara en hel del ställen var kablarna kan gå av på dessa bilar. Dels är kablarna på vissa ställen oskyddade där de i värsta fall kan hamna fel eller skavas av, dragna med snäva svängar, och buntband spända alldeles för hårt! :mad:
En tips i somras dykt upp samma som din bil men min kompis bil är s40 -09. Då ta bort jag kontakten till strålkastaren och renröra och smörja. När jag sätta in igen meddelandet försvinner. han hade tur kanske
#1314381
Variosboy skrev: ons 01 maj 2019, 10:30 Är den kabeln med i härvan som går under batterilådan?
Flera har rapporterat om skavda kablar där med diverse fel som följd, så det kanske kan vara idé att kolla upp det så inte fler är på väg att ge upp!?
Peppar peppar eller hur man säger... :nerd:

Såvitt jag kan se går alla kablar från vänster sida in under säkringsboxen vidare under batterilådan.
Kan vara där kabeln gått av. Om något mer oväntat dyker upp är det första stället att kolla på.
Hade jag vetat tidigare att det var ett vanligt fel (som det verkar vara efter jag läst lite nu) hade jag kollat där före jag drog en ny kabel.
#1314987
Vänster lampa ser ut att lysa alldeles för högt.
Hur justerar jag ner detta korrekt?
Justerskruven på lampan och sen nollställning i ”kontroll av abl-funktion” i Vida eller hur gör man?

Eller är det så att man endast justerar skruvarna och detta är ”grundläget”?
Mvh R
#1315002
Tror inte ens man behöver göra någon nollställning, utan bara skruva på skruven (rätt skruv, den andra ställer sidoförskjutningen).

Ska visserligen montera ABL på min, så det är aldrig fel med information om hur man ställer in den biten rätt :-D
#1315009
Får försöka pilla på rätt skruv då :-)

Undrar vad man egentligen gör med funktionen ”kontroll av abl-funktion” i vida, bara för att testa funktionen eller?
Kan tänka mig att man också måste kalibrera lägesgivarna i fall där man ändrat å bytt stötdämpare osv.

Är det ett fel ni beskriver? Är det inte[…]

De flesta XC90 är välutrustade. Det komm[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsma[…]

Som ämnesraden antyder har jag nyligen bytt s[…]