Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1310154
**Felet fixat! Kabelbrott mellan strålkastaren (pin 8) och CEM C1:19).**

Hej! Felsökningstips mottages för ABL-funktionen :)

Volvo V70 MY15

Köpte nya styrenheter från Lichtex.
Enligt dem skall de kodas/programmeras, behövs det? Kan man göra detta själv i Vida eller krävs ett besök hos Volvo?

Med gamla styrenheter:
Felkod vänster och höger.
Kontroll vid uppstart upp och ner.

Med nya styrenheter:
Felkod vänster: CEM-B103C87
Kontroll vid uppstart: alla håll.

I Vidas ”kontroll av ABL” kan jag justera höger, vänster reagerar inte.

Fick justera upp manuellt vänster nu så jag kunde åka på jobb.

Tacksam för alla tips och svar :)
Senast redigerad av 2 RobinH, redigerad totalt 0 gång.
#1310278
Prövade idag att byta plats mellan vänster och höger strålkastare för att se om det är kabelbrott på vänster.

Istället fick jag felkoder på både vänster och höger: Buss-/meddelandefel

Satte tillbaka strålkastarna på deras rätta platser och fick felkod på bara vänster igen.
#1310345
Har nu två scenarion jag tänker mig:
1. Kabelbrott både inne i vänster strålkastare och vänster kabelhärva.

2. Styrenheterna för ABL behöver ny mjukvara från volvo (cem omladdning? HCM omladdning? (30764881)). Hittar inget i Vida där man själv skulle kunna installera dessa.
(Båda styrenheterna från Lichtex är programmerade som styrenhet för höger sida?)
#1310473
Kimmen90 skrev: ons 10 apr 2019, 07:44
RobinH skrev: tis 09 apr 2019, 17:25 . Hittar inget i Vida där man själv skulle kunna installera dessa.
Mjukvaran hämtar de (verkstaden) från Volvo, inget som går att göra själv.
Så är det,
Frågan är om det i mitt fall är mjukvaran som behövs för att få det att funka eller om jag har något annat som bråkar.
#1310544
Kimmen90 skrev: ons 10 apr 2019, 13:02 Vida tror jag visar några alternativ på vad problemet kan vara. Eftersom du köpt nya så gissar jag på mjukvaran.
Är du säker på att de du bytt var trasig
Nej jag är inte säker på att de gamla var trasiga, men min volvotekniker gav offert på "Styrenhet, program, arbete" 4500 SEK.
Eftersom han menade att det vanligtvis var fel på styrenheterna. Dock inget löfte om att det skulle lösa felet.

Själv hittade jag ju felkoder på både vänster och höger så beställde två nya från lichtex för ~2000 SEK
Tycker bara att det skulle komma nån annan felkod om felet nu bara vore programvaran för den ena?

Vida säger så här för felkod CEM-B103C87
Felkoden säts om styrenheten detekterar att:
Kommunikationen mellan styrenhet och vänster huvudstrålkastare (LHCU) uteblir.
.....
Felorsak
*Kontaktresistans, oxidation eller glappkontakt i kontaktstycken eller anslutningar.
*Avbrott på kommunikationsbussen till styrenhet vänster huvudstrålkastare (LHCU)
*Avbrott på spänningsmatningen till styrenhet vänster huvudstrålkastare (LHCU)
*Avbrott på jordanslutningen till styrenhet vänster huvudstrålkastare (LHCU)
* Skadad LIN-nod i styrenhet vänster huvudstrålkastare (LHCU)
#1312193
Hade bilen till Volvo-verkstad idag.
De sa att de inte går att göra (HCM-omladdning) på min bil (årsm. 2015) utan bilen paras automatiskt ihop med nya abl-styrenheter.

Stämmer detta?
Isåfall skulle det betyda att jag har kabelbrott mellan vänster strålkastare och cem..(?)
Eller inuti strålkastaren

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]