Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1272360
Hej

Volvo V70 AWD D5 -13 (nya karossen)

Sedan någon vecka tillbaka har DSTC "Service erfodras" börjat att dyka upp vid start av bilden.
Ibland är det borta för någon dag för att sedan komma tillbaka. Senaste dagarna har det varit hela tiden.
Idag dök även "City safety, Service erfodras" upp.
Någon som kan ha någon ide kring vad det kan vara. Några standardfel?
På min -06 var det tydligen rattsensorn som var dålig och ibland larmade för detta. Men blir inte klok på varför båda felen nu dyker upp samtidigt. Funderade ett tag på om det kan vara dåligt batteri då det varit mycket kortkörningar ett tag, men den varnar inte något kring detta. Tycker bara att det är lustigt att få två fel mer eller mindre samtidigt.

Någon som har någon fundering kring detta?
Har min Volvo verkstad på annan ort som om någon erbjuder billig utläsning av felkoder i södra Stockholm eller city så är jag intresserad av att ta del av detta.
#1448249
Iom att det är en genrell felkod så är utläsning av satta felkoder ett måste, annars så kan man ju bara spekulera vilket inte ger svaret på felet. Skaffa en felkodsläsare vilket är väldigt användbart och är billigare än att läsa ut koderna hos Volvo ÅF och man vet var man kan börja leta.
#1522215
"Under backspeglar" låter lite missvisande, för då tänker man väl på ytterspeglarna? Lasersensorn för City Safety sitter framför innerbackspegeln. I den vanliga servicen ingår fönsterputsning som en punkt där.
av Stucki
#1525382
Jag pratade med min verkstad idag, och han hävdade att det enda som fanns att göra var en service av city sensorn. Som felmeddelandet visar. Dock kunde han inte det då det krävdes specialspeglar för att serva city sensorn!

Vet inte dock om det hjälpte dig något?

Troligtvis har du Xenonljus och då är d[…]

Har någon här överhuvudtaget bytt[…]

Kalibrering behövs bara under vissa föru[…]

Som Binkie aäger svårt när du inte[…]