Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1240571
Hur mycket Ah ska ett batteri till en V70 med B5254T6, alltså bensinare, ha och vad
är max storlek i mm på batteriet.Det som sitter i nu saknar etikett och det finns utrymme
kvar i lådan för ett större?Instruktinsboken anger ingen spec, endast att det ska ersättas
med samma batteri som sitter i fordonet.
#1240706
Rent generellt kan man säga att du kan ha så stort batteri (Ampertimmar) som du får fysisk plats med. Vi utgår från att din generator är "frisk" och fungerar. Då är den så tilltagen att den klarar att ladda ett vanligt batteri även om det är lite större än det som satt i vid leveransen.
Men det finns ett annat värde som kan vara bra att känna till: CCA, Cold Crank Ampere. Det anger hur mycket ström batteriet orkar ge vid en riktig köldstart. Det värdet skall vara så högt som möjligt. Ett riktmärke: CCA 800 A är ett riktigt bra batteri!
Alltså: Ett batteri kan ha t.ex 55 Ampertimmar, men ha t.ex CCA 800 A. Ett sådant batteri är bättre än ett som har 80 Amperetimmar men t.ex bara CCA 550 A.

Lite mer om den "fysiska platsen." Om du kollar igenom trådar här på forumet om batteristorlekar, så kommer du att upptäcka att det finns olika storlekar på batterilocken. Nu vet vi inte vilket lock du har, men om du skulle upptäcka att det blir trångt under locket när du byter batteri, så finns det kanske en möjlighet att köpa ett generösare lock. Kostar visserligen runt 400 kr, men varje gång bilen startar utan protester i vinterkylan så kan man känna sig nöjd.
#1240707
Rådlös skrev:Rent generellt kan man säga att du kan ha så stort batteri (Ampertimmar) som du får fysisk plats med. Vi utgår från att din generator är "frisk" och fungerar. Då är den så tilltagen att den klarar att ladda ett vanligt batteri även om det är lite större än det som satt i vid leveransen.
Men det finns ett annat värde som kan vara bra att känna till: CCA, Cold Crank Ampere. Det anger hur mycket ström batteriet orkar ge vid en riktig köldstart. Det värdet skall vara så högt som möjligt. Ett riktmärke: CCA 800 A är ett riktigt bra batteri!
Alltså: Ett batteri kan ha t.ex 55 Ampertimmar, men ha t.ex CCA 800 A. Ett sådant batteri är bättre än ett som har 80 Amperetimmar men t.ex bara CCA 550 A.

Lite mer om den "fysiska platsen." Om du kollar igenom trådar här på forumet om batteristorlekar, så kommer du att upptäcka att det finns olika storlekar på batterilocken. Nu vet vi inte vilket lock du har, men om du skulle upptäcka att det blir trångt under locket när du byter batteri, så finns det kanske en möjlighet att köpa ett generösare lock. Kostar visserligen runt 400 kr, men varje gång bilen startar utan protester i vinterkylan så kan man känna sig nöjd.
Härligt att ha batteriet i bakluckan. Behöver man inte bry sig m lock.
#1240721
snepo skrev: Härligt att ha batteriet i bakluckan. Behöver man inte bry sig m lock.
Ett inlägg som inte tillför ett skvatt till trådskaparens frågeställning.

Jag är själv litet intresserad av att höra vad det är för batterier som rekommenderas till aktuell bil, i mitt fall en S80N med samma motor och där batteriet därmed sitter monterat långt bak i motorrummet i en plastbox.

Så ni som vet bara mata på med erfarenheter. Mitt är snart 12 år gammalt och verkar en smula trött denna vinter när det var som kallast, håller nog bara ett par år till.
Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i […]

Uppföljning mjukvara 2024

Idag fick jag meddelande i appen att 3.0 mjukvara […]