Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gltnils
#1240226
V70 D3 2013. Skall man ha DSTC sport läge då man drar husvagn ? Är TSA (släpvagnsstabilisator) inkopplat då ? Vad innebär DSTC Sort läge.? Osäker på denna/dessa funktioner.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1240231
Det som händer när du går över till DSTC sport är att de olika spinn- och sladdreglerande systemen påverkas.
  • Antisladd: Går över till begränsat läge, som tillåter mer sladdande innan det ingriper.
  • Antispinn: Stängs av helt.
  • Traction control: Påverkas inte alls.
Det finns två anledningar till att gå över till DSTC sport.
  1. Du har kört fast i snö, och kommer ingenstans, eftersom motorn dör så snart du gasar. I och med att antispinn stängs av kan du kanske tugga dig loss i läge DSTC sport. Speciellt om bilen har AWD.
  2. Du vill köra på tvären som en stolle med bakåtvänd keps, eller av någon annan anledning. DSTC i standardläge tillåter max en sladd. DSTC sport kan låta dig sladda flera gånger, innan det griper in och styr upp tillvaron.
Så för att direkt svara på dina dragbilsrelaterade frågor så ska du köra med DSTC i vanligt läge utom om du fastnar i något som är löst (snö/sand). Är underlaget mjukt är det inte säkert att DSTC sport hjälper heller. Då kan det bli så att du bara gräver ner dig och blir svårare att bärga. På is är det bättre att låta antispinn vara aktivt och försöka starta på högre växel istället.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1240236
Antispinn reglerar motorns effektuttag, för att försöka hindra att hjulen spinner.
Traction control använder bromsarna, för att bromsa ner hjulet på den sidan där det spinner fortast, med målsättning att få det att spinna lika mycket på båda sidor.

Traction control kom först på 850, under namnet TRACS. Antispinn fanns på V70N. Tillsammans med TRACS blev det STC, Stability- and traction control.
När systemet utökades med antisladd fick det heta Dynamic Stability- and Traction Control, DSTC. Fast nu har det bytt namn till ESC, Electronic Stability Control, en benämning som används av fler tillverkare. Kanske för att minska på förvirringen? Eller för att öka den...
av Schmoyoho
#1240266
Tack för förklaringen. Har kört en del S70 på sistone och grunnat över varför den TRACS till trots spinner ganska fritt. Ett sidospår, men har märkt att om man är för hetsig på gasen i en sväng så uppstår ett smattrande ljud, typ som om man sätter en plastbit i ekrarna på en cykel. I min S80 är det mer att bromsarna dunkar när DSTC jobbar, men det kanske bara är när antisladden jobbar. Inget du känner igen från din 850?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1240279
Schmoyoho skrev:Tack för förklaringen. Har kört en del S70 på sistone och grunnat över varför den TRACS till trots spinner ganska fritt. Ett sidospår, men har märkt att om man är för hetsig på gasen i en sväng så uppstår ett smattrande ljud, typ som om man sätter en plastbit i ekrarna på en cykel. I min S80 är det mer att bromsarna dunkar när DSTC jobbar, men det kanske bara är när antisladden jobbar. Inget du känner igen från din 850?
TRACS är ju ett mycket äldre och mindre sofistikerat system. Jag kör min S70 iaf fyra dagar per vecka, och det är milsvid skillnad mot DSTC i min V70.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1240288
TRACS är alltså en del av DSTC/STC. Om du på en äldre bil "stänger av" STC, då har du TRACS kvar. När du på en nyare bil reducerar DSTC, då har du ett begränsat antisladdsystem och dessutom TRACS. Så länge du inte sladdar är det alltså ekvivalent med TRACS.

TRACS är en fattigmans diffbroms. Lite mer detaljerat så fungerar det så att hastigheten på hjulen på höger och vänster sida jämförs hela tiden. Om skillnaden överstiger ett visst gränsvärde, bromsas det hjul som snurrar snabbast ner till samma hastighet som det andra hjulet. Sen släpps bromsen och processen uppdateras. Gränsvärdet för tillåten skillnad beror på bilens hastighet. På en framhjulsdriven bil är den lätt att mäta, eftersom man kan jämföra med bakhjulen. På en fyrhjulsdriven får man jämföra med ett medeltal. Åtminstone på en 850 var tillåten skillnad som minst vid 25 km/h. Över 40 km/h var tillåten skillnad så stor att TRACS ytterst sällan gick i ingrepp, även om det rent tekniskt alltid var aktivt.

TRACS hindrar alltså inte hjulspinn, utan har som målsättning att se till att hjulen spinner ungefär lika mycket vid båda sidor.

Om TRACS är aktivt och man drar på för mycket i en kurva, åtminstone om bilen är framhjulsdriven, så surrar det i ventilpaketet om villkoren för att TRACS ska ingripa är uppfyllda.

Stability control är alltså något helt annat. Det systemet försöker förhindra hjulspinn överhuvudtaget, oavsett hastighet. I och med att allt gaspådrag numera är elektroniskt styrt är det lätt att minska pådraget, oavsett om föraren har plattan i mattan. På de bilar som avhandlas i den här delen av forumet är det också den enda funktionen som kan stängas av. Eller ja, TSA kan man också stänga av. Men den märks mer sällan.
av Schmoyoho
#1240498
Jag tror att förvirringen uppstått genom att jag trott att TRACS = STC men i olika benämningar. Men smattrandet som sagt, är det någon av er som känner igen det? Det är inget jag någonsin hört i min S80 men det kanske är mindre sofistikerad hårdvara också? Bara av nyfikenhet, då S70:n fick nya drivaxlar nyligen och jag inte kunde låta bli att fundera på om det var något som blivit knas.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1240501
Schmoyoho skrev:Jag tror att förvirringen uppstått genom att jag trott att TRACS = STC men i olika benämningar. Men smattrandet som sagt, är det någon av er som känner igen det? Det är inget jag någonsin hört i min S80 men det kanske är mindre sofistikerad hårdvara också? Bara av nyfikenhet, då S70:n fick nya drivaxlar nyligen och jag inte kunde låta bli att fundera på om det var något som blivit knas.
Smattrandet är helt normalt. Det är TRACS som sätter igång ABS-systemet, det reglerar hjulhastigheten och är ganska högljutt. Testa att bromsa hårt så att ABS går igång, det låter likadant.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen